perjantai 16. marraskuuta 2012

Länsi-Vantaan linjastosuunnitelmaehdotus

Länsi-Vantaan linjastosta on tehty suunnitelma, johon haluamme asukkaiden, alueella työskentelevien ja alueen joukkoliikenteestä kiinnostuneiden ajatuksia.

Alueen linjastosuunnitelma esitetään seuraavilla kartoilla. Toisella kartalla on Vantaan sisäiset linjat ja toisella seutulinjat.
Vantaan sisäiset linjat
Seutulinjat

Linjoista on laadittu linjakohtaiset kortit, joissa on kerrottu yksityiskohtaisemmin muutoksista ja kunkin linjan tarjonnasta – liikennöintiajoista ja vuoroväleistä. Klikkaamalla seuraavia linkkejä voitte tarkastella kortteja:
Linjat 1 ja 47
Linjat 15 ja 46
Linjat 2, 43 ja 48
Linja 30
Linjat 37 ja 55
Linjat 39 ja 45
Linja 42
Linja 50
Linjat 56 ja 58
Linjat 452 ja 453
Linjat 510, 523 ja 530
Linja 560
Linjat 324, 435, 451, 474 ja 535
Linjat 315, 345, 362 ja 363
Kehärata

Voitte kommentoida linjastoa kommentoimalla tätä blogimerkintää. Lisäksi lähipäivinä avataan karttapalautejärjestelmä, jonka kautta on mahdollista tarkastella linjastoa ja antaa palautetta. Palautetta voitte antaa myös asukastilaisuuksissa, HSL:n palautejärjestelmän kautta tai Myyrmäen yhteispalvelupisteessä jaettavien palautelomakkeiden kautta. Asukastilaisuudet pidetään ensi viikolla:
- maanantaina 19.11. klo 18.00 – 19.30 Kanniston koulun ruokalassa, osoite Kenraalintie 6
- torstaina 22.11. klo 17.30 – 19.30 Myyrmäessä Kilterin koulun ruokalassa, osoite Iskostie 8.
Palautetta voitte antaa eri kanavien kautta 3.12.2012 asti.

Hyvien ja täsmällisten ehdotusten avulla voimme muodostaa linjastosuunnitelman perusteella entistä paremman linjaston!

59 kommenttia:

  1. Linjanumerot tuskin lienevät lopulliset? Viitaten tähän: http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/uutiset/2012/Sivut/Page_20120327105134.aspx

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan oikein. Tässä esitetyt linjanumerot mukailevat osittain nykylinjastoa suunnitelman hahmotettavuuden vuoksi.
      Suunnitelman raportointivaiheessa esitetään uudistetut linjanumerot.

      Poista
    2. Olisi tärkeää, että Myyrmäen asemalta olisi joka päivä yhteys Viherkumpuun. Eli jos vain bussi nro 30 menee sinne, niin tarvitaan myös vuorot lauantaisin ja sunnuntaisin. Kerran tunnissakin kulkeva bussi riittää viikonloppuisin.

      Poista
  2. samaa mietin , koska muissa suunnitelmissa on jo vaihdettu linjanumerot?????????

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässäkin suunnitelmassa raportointivaheessa esitetään uudistetut linjanumerot.

      Poista
  3. Nää teidän suunnitelmat eivät yhtää yhtenäisiä , ku toisessa suunnitelmassa kerrotaan ihan erilaista linjoista Myyrmäen ja Tikkurilan välille

    VastaaPoista
  4. Miks pitää perustaa seutulinja 523 , kun jokeri2 560 voisi suoraan jatkaa Lintulaakson kautta Leppävaaraan ja sieltä Turuväylän jaKehä2 kautta Matinkylään , niikuin on suunniteltu. linj360 lyhentämin uusmäkeen on huono ratkasu , kun sen voi korvata jollain linjalla. esim.231 jakaa , että k vuorot menisi Hämevaaraan ja 231 menisi Uusimäkeen. Tai sitten 523 kiertäisi uusmäen kautta Kaivokselaan ja korvaisi kokonaanespoon linjan 23ja22, sekä vantaan linjan35

    VastaaPoista
  5. Mistään ei selviä koska nämä mahdollisesti astuvat voimaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silloin kuin kehäradan liikenne alkaa, eli 2015 paikkeila.

      Poista
  6. Eikö H66:n pitänyt jatkua Myyrmäkeen Jokeri II:n tunnelin valmistumisen jälkeen?

    VastaaPoista
  7. Hienoa, että 452 ja 453 säilyvät!

    Linjan 324 siirto pois Vihdintieltä poistaa kokonaan yhteydet Vihdintien varrelta Juvanmalmin alueelle. Lisäksi kun Vihdintien vuoroista kaksi kolmasosaa poistuu, siirtyy varmaan todella moni Pähkinärinneläinen käyttämään linjoja 345 ja 362. Riittääkö niiden kapasiteetti? Sitä paitsi 324 pitäisi numeroida 400-sarjaan, jos se rupeaa menemään Hämeenlinnanväylää pitkin.

    Linjan 360 katkaisu poistaa kokonaan yhteydet Pähkinärinteestä ja Varistosta Pitäjänmäelle. Lisäksi yhteydet Turkistuottajilta Helsinkiin näyttävät katoavan.

    Tikkurila/Hakunila -linjastosuunnitelmassa linja 535 on numeroitu uudelleen 574:ksi ja jatkettu Tikkurilaan; tässä se on lyhennetty Martinlaaksoon. Olisikohan eri linjastosuunittelijoiden pitänyt vähän seurata toistensakin työtä; vaikuttaa aika putkinäkötapaukselta. Eli ollaanko 535:a jatkamassa vai lyhentämässä?

    Myyrmäen aseman kapasiteetti ei riitä (etenkin pikaparkkipaikat)!

    Ehdotetut linjat 47 ja 474 voisi yhdistää l. säilyttää vanhan 474:n. Molemmilla on samat vuorovälit. Näin suorat yhteydet Kivistön pohjoispuolelta Hämeenlinnanväylän ja Mannerheimintien varsiin säilyisivät, sekä yöajan yhteydet Kivistön pohjoispuolelle. Kivistössä pitäisi vain olla niin löysä ajantasaus, että lähtöaika Kivistöstä pohjoiseen pitäisi aina paikkansa, vaikka Helsingin päässä olisi ruuhkaa. Vaihtoehtoisesti linjojen 47 ja 474 aikataulut on pakko suunnitella siten, että vaihto onnistuu (vuorovälit ovat samat, joten tämä ei vaadi kuin, että aikataulusuunittelija on hereillä). Linjan 47 pitäisi myös odottaa linjan 474 autoa, jotta vaihtoyhteys pohjoiseen toimii, vaikka 474 olisi pahasti myöhässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linjan 324 Vihdintieltä poistumisen aiheuttama kapasiteetin vähentyminen olisi todellakin tärkeä huomioida ja kompensoida. Jo nyt 363 ja 345 lähtevät iltapäiväruuhkassa Elielinaukiolta tupaten täynnä. Kun 324 poistuu, tulisi joko lyhentää näiden linjojen vuoroväliä tai siirtyä käyttämään linjoilla telibusseja.

      Lisäksi linjan 324 poistuessa poistuvat myös sen N-vuorot, jolloin iltaisn kello 23:n jälkeen vuoroväli Pähkinärinteeseen olisi 60 min nykyisen 30 min sijasta. Tunnin vuoroväli on liian pitkä Pähkinärinteen kaltaiselle kerrostaloalueelle ja 30 min vuoroväli myös kelo 23:n jälkeen tulisi ehdottomasti säilyttää palvelutason turvaamiseksi. Tämä voitaisiin tehdä joko pidentämällä linjan 363 liikennöintiaikaa, lisäämällä lähtöjä linjalle 345N tai perustamalla uudelleen aikoinaan olemassa ollut linja 315N joka kulkisi Vihdintietä Lammaslammentielle asti, kääntyisi sitä pitkin sisään Pähkinärinteeseen jossa linja ajaisi Pähkinärinteentietä etelään Rajatorpantielle. Tälläinen koukkaus ei merkittävästi pidentäisi linjan 315 ajoaikaa, mutta takaisi kätevällä tavalla Pähkinärinteen tarvitseman palvelutason myös kello 23:n jälkeen.

      Poista
  8. Vaikka kuinka bussi 55 liikennöisi 20 min välein en usko että se riittää etenkään talvisin milloinkohan tajuatte että bussi 50 ei palvele Pähkinärinteen asukkaita etenkään jos sen lähtöpaikaksi sysätään Peijaksen sairaala, bussin aikatauluun on aika vaikea luottaa kun se kiertelee ja kaartelee. Ihmettelen myöskin miksi bussilinja 51 pitää poistaa ainut miksi kaikilla myyrmäki-pähkinärinne akselin busseilla on hiljaista on se että bussit lähtevät aina samaan aikaan myyrmäen asemalta poikkeuksena bussi 50. Usein kun odotan bussia Myyrmäen asemalla esimerkiksi n. klo 14 lähtee siitä 5 min sisään bussit 51, 30 sekä 55 ei ihme että ei ole matkustajia!
    Petyin myöskin ajatukseen että bussi 39 ei aja enään Martinlaakson kautta se on nimittäin mainio linja jos myöhästyy bussista 55 pääsee nopeasti vaihtamaan myyrmäessä Pähkinärinteeseen menevään bussiin.. tai siis busseiHIN :D

    Ja sille joka mietti Turkistuottajilta menevää bussia suri, bussi 363 ajaa siitä ymmärrykseni mukaan edelleen Helsinkiin jos nämä muutokset tulevat voimaan..

    VastaaPoista
  9. Helsingin ja Vantaan välille voidaan varmasti lisätä tarjontaa lippujärjestelmäuudistuksen myötä, kun Myyrmäki-Vantaankoski -askseli tulee kuulumaan B-vyöhykkeeseen, kuten valtaosa muustakin Helsingin esikaupunkialueesta. Eli Helsinkiin (keskustaan) pääsee AB-lipulla, joka siis vastaa kutakuinkin hinnaltaansa sisäistä lippua. Lisäksi Espooseen mentäessä pysytään samoilla vyöhykkeillä sunnilleen, joten esim. AB-lipulla pääsee myös esim. Leppävaaraan sisäisen hinnalla! Tämä varmasti lisää tarvetta jatkaa Kakkos Jokeria (560) Espoon suuntaan, sekä jatkamaan Espoon ja Vantaan rajalle päättyviä linjoja Vantaalle.

    Toinen asia mitä haluaisin parantaa, on junien houkuttelevuus. Nykykuntoiset Myyrmäki-Martinlaakso asemat eivät paljoa houkuttle, asemat ovat kuin slummista! Ja koska valtaosa bussiliikenteestä muutetaan ns. syöttöliikenteeksi, on junien viihtyvyys tärkeässä asemassa. Nykymenolla tulevat Kehäradan asemat tulevat varmasti muuttumaan kaatopaikoiksi, joten jotain on tehtävä!

    VastaaPoista
  10. Hieman arveluttaa tämä perusideologia, että juna-asema Kivistössä on vastaus kaikkeen ja siitä eteenpäin vaihdolla kätevästi (?) eteenpäin. Mikä mahtaa olla suunnitelma sen suhteen, pysähtyykö Kivistöön päin tulevat junat kaikilla asemilla? "Pikavuoroja" pitäisi olla, jos huomioidaan se seikka, että vaihdot vievät aina runsaasti aikaa ja toisaalta, Kivistön asema on kuitenkin pohjois-Kivistön näkökulmasta tavallaan kaukana. Pelkään että esim. Helsingin keskustaan ei kohta ehdi enää edes tunnin sisään. Ja miten ovatkaan junat toimineet ja olleet aikataulussa viimeisten lähivuosien talvikeleillä...jostakin täältä lukasin, että asemalta tiheät vuorovälit seutulan suuntaan. 30 min ruuhka- ja 60 min muina aikoina ei minusta ole kovin tiheä. 474 meno on tökkinyt jo nykyisellään, mutta vanhan kivistön alueelle olisi suotavaa ollut päästä yhdellä pelillä edelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yleensänkin ihmettelen,etteä tajotaan vain tulevaisuudessa yhtä vaihtoehtoa teemalla ota tai jätä tai hanki auto.

      Poista
  11. Kysymys linjastosuunnittelijoille: HSL teki päätöksen, että linjanumerot yhtenäistetään (eli samaa numeroa ei ole esim. Vantaalla ja Helsingissä).
    http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/uutiset/2012/Sivut/Page_20120327105134.aspx

    Miksi linjastosuunnitelmissa on numeroita, jotka ovat jo käytössä Helsingin puolella (esim. 56 ja 58). Olisi hyvä, jos yhtenäistäminen todella vähitellen tapahtuisi, sillä viimeistään kuntaliitosten myötä tilanne alkaa olla skitsofeerinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä taitaa olla eri suunnittelijat, kuin esim. Tikkurila-Hakunila suunnitelmassa?

      Toki keskustaan menevät linjat voisivat kyllä paremmin erottua "sisäisistä"/syöttölinjoista, esim. Hämeenlinnantietä keskustaan menvät 400-410 välile ja muut sen suunnan, ei-kskustaan menevät 411 ja isommiksi. Muissa suunnitelmissaa numerot tuntuvat olevan vailla mitään logiikkaa, millä pääsee keskustaan ja millä ei.

      Poista
    2. Tässä esitetyt linjanumerot mukailevat osittain nykylinjastoa suunnitelman hahmotettavuuden vuoksi.
      Suunnitelman raportointivaiheessa esitetään uudistetut linjanumerot.

      Poista
  12. Jos kerran 452K muka tarpeettomana lopetetaan, olisi kohtuullista edes hiukan kohentaa Vetokujan ja Vetotien pysäkkejä valaisulla ja kernaasti myös korottamalla, jottei aivan kaikki autojen lennättämä rapa roiskuisi vaatteille. Vielä tärkeämpää olisi pysäkeille vievien kävelyteiden talvikunnossapito. Varsinkin Vetokujan pysäkit molemmilla puolilla ovat jyrkkien mäkien päällä niin, että alastulo käy liukkaalla kanssa turhankin vauhdikkaasti.

    Suunnitelmista saa ylipäätään vaikutelman, että joukkoliikenne on kaikille käyttäjilleen vapaavalintainen vaihtoehto, ja esim. kauppa-asiat, muu tavaroiden kuljetus ja kyläilyt hoituvat omalla autolla. Kaikki autottomat ja ajokortittomat eivät kuitenkaan ole sankarillisia talvipyöräilijöitä.

    Ajatus matkustajien ohjaamisesta käyttämään junaa lakkautettujen bussilinjojen asemesta tuntuu aika epärealistiselta. Maallikkona en ymmärrä, miten junavuoroja tai vaunuja voitaisiin paljonkaan enää nykyisestä lisätä turvallisuuden vaarantumatta. Junien kulku on sitä paitsi tunnetusti epäluotettavaa, milloin sään, milloin järjestelmäongelmien takia. Lisäksi liityntäliikenteestä ei ole suurtakaan iloa, jos se kulkee tunnin välein ja lakkaa Pikku Kakkosen aikaan.

    Sisäisen linjan 55 reitin muutos kulkemaan Jumbon kautta kuulostaa sen sijaan parannukselta, ja olen Tikkurilassa usein käyvänä kiitollinen siitä, että se tulee edelleen ajamaan Vantaanlaaksontietä, josta on vain 1 km:n kävelymatka Kaivokselaan.

    VastaaPoista
  13. Kuvista ei näy 55:n uusi reitti Jumbolta itään. Onhan varmistettu, että linjaa voi edelleen käyttää vaihdoissa Tuusulantietä kulkeviin busseihin / busseista Ylästöntien ramppien pysäkeiltä?!

    37:n ja 451:n kulkeminen Ylästöntieltä Isonmännyntielle vaatii ehdottomasti Isonmännyntien alkupään parantamisen ja turvallisen jalankulkuyhteyden ns. Isonmännyntien pysäkeille eri suunnista. Nykyisellään ko seutu on kävelijälle vaarallinen! Aina, kun mahdollista, valitsen itse matkoillani linjan, reitin ja suunnan, että en joutuisi käyttämään ko pysäkkejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 55 jatkaa Jumbolta itään Valimotietä, Ylästöntietä, Kuriiritietä, Tikkurilantietä, Osmankäämintietä ja Valkoisenlähteentietä Tikkurilan asemalle.

      Poista
  14. Rajasillantieltä (Lapinniitty) Helsinkiin/takaisin. Miten jouhevasti jatkossa?
    Nyt on voinut käyttää 474V-vuoroja (Koivupää-Riipiläntie-Kivistön kautta jne) ja liikenneympyrästä muita 474:ia. Lisäksi vuorot 45 menneet Murtopakankujan pysäkiltä Myyrmäkeen/Martinlaaksoon päin.
    Meneekö jatkossa Rajasillantien läheltä, Riipiläntietä pitkin lyhintä reittiä Kivistön asemalle (Murtopakankuja ja suunta "Laattapiste", käännös Riipiläntieltä asemalle)?
    Vai joutuuko aina kiertämään koko Kivistön päästäkseen Rajasillantieltä asemalle (mahdollisesti ensin kävely 800 metriä ympyrään ja sitten Kivistön kierros)?
    Huonontuuko Helsingistä Rajasillantielle pääsy iltaisin, kun elämää on klo 18 jälkeenkin. Huomasin, että yhteyksillä oli aikarajoituksia.
    Lisäksi kysymys, miten jatkossa Rajasillantieltä Leppävaaran keskustaan? Nyt ollut mahdollisuus linjat 45 ja 510. Vaihto esim. Myyrmäessä.
    Miten juna-aikataulut ja bussien liikennöinti on synkattu? Kun vuorovälit useimmiten 30-60 min. Kurjaa, jos työmatka muuttuukin junan vuoksi vielä pitemmäksi, kun nyt noin tunti. Puolen tunnin jatko-odottelu olisi takaisku, jos junan tarkoitus oli edesauttaa sujuvampaa liikennöintiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunnitelmaluonnoksessa Rajasillantieltä Kivistön asemalle pääsee linjalla 48 sekä linjan 58 K-vuoroilla Kanniston kautta ja lisäksi linjalla 1K Riipiläntien ja Vanhan Nurmijärventien kautta. Kenraalintien ja Riipiläntien kiertoliittymästä pääsee junalle myös Seutulan suunnasta tulevilla linjoilla 1, 46 ja 47.

      Rajasillantieltä Leppävaaraan nopein yhteys on todennäköisesti tämä: bussilla Kivistön asemalle, junalla Huopalahteen ja toisella junalla Leppävaaraan. Selvästi hitaampi vaihtoehto on mennä bussilla 48 Martinlaaksoon asti ja vaihtaa siellä bussiin 510.

      Vaihtoyhteydet junien ja bussien välillä pyritään suunnittelemaan mahdollisimman sujuviksi.

      Poista
  15. Ystävällistä, mutta vaativaa painostusta - Lapinkylän seisake käyttöön! Helpottaisi Piispankylän, Lapinniityn jne. asukkaita. Jäisi turhaa bussin odotusta pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatetaan! Helpottaisi monen elämää - myös liikennesuunnittelijoiden

      Poista
  16. Nyt kun suunnitellaan Länsi Vantaan joukkoliikennettä tilanteessa missä Kehärata on valmistunut, olisi oiva tilaisuus lähteä liikkeelle ns puhtaalta pöydältä. Miksi näin ei ole tehty. Termit sisäisen liikenne ja seutuliikenne tulisi unohtaa. Voitaisi puhua vaikka syöttöliikenteestä ja runkoliikenteestä. Syöttölliikenne toteutuu tehokkaimmin ns heilurilinjan avulla joka kulkee rautatieaseman kautta. Rautatieasemilta lähtisivätmyös runkobussilinjat. että eikun töihin

    VastaaPoista
  17. Kauanko arvioidusti kestää matka Myyrmäestä Vuosaareen tällä linjalla 560 klo 7-8 välillä aamulla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Matka-aika linjan päästä päähän on todennäköisesti noin 50 - 60 minuuttia. Myyrmäen juna-aseman ympäristöstä Vuosaaren metroaseman ympäristöön pääsee hieman nopeammin vaihtamalla junasta metroon Helsingin keskustassa, mutta esimerkiksi Pohjois-Vuosaareen bussi on nopeampi. Erityisesti linja 560 nopeuttaa yhteyksiä esimerkiksi Myyrmäestä Pohjois- ja Koillis-Helsinkiin (esim. Malmille) sekä moneen paikkaan Itä-Helsingissä (esim. Kontulaan).

      Poista
    2. Tuo matka aika pitäisi saada puolitettua jotekin , linjaa tulevaisuudessa jatkektaan Matinkylään. Itse käyttäisin linjaa Kontulan ja matinkylän väliä , kun kuljen sitä väliä muutekin kokoajan taitaa metro olla siltikin nopempi :(

      Poista
  18. vihdintietä helsinkiin on jonkun bussin kuljettava niin että se on arkiaamuisin n. 5:35 elielinaukiolla, koska useimpien työmatka ei pääty sinne vaan jatkuu jollain julkisella kulkuneuvolla eteenpäin!!! tämä on pakko huomioida aikatauluissa, koska talvella ei voi luottaa VR:n ja vihdintien varrella asuvat käyttävät mieluiten bussia kuin menevät ensin myyrmäkeen bussilla ja siitä junalla keskustaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nämä suunnitelmat voimistuu sekä kehärata valmistuu 2015 ja siitä ei ole pitkä aika junaliikenteen kilpailutukseen vuoden 2017 paikkeilla. Käytännössä siis vain "liikennöitsijä" kilpailutetaan, koska kehä- ja kaupunkiratojen Sm5-junathan eivät milläänlailla kuulu VR:lle. samoin vr ei omista ratojakaan tai asemia, joten kehäradalle varmasti saataisiin pätevä operaattori jo sen liikenteen alkaessa... Tämähän ei tietysti tänne kuulu, mutta kun linjasto on syöttöliikennepainotteista, niin kyllä periaatteessa kuuluu. Jos sama vr meininki jatkuu, niin kyllä voisi mennä suunnitelmat uusiksi.

      Poista
    2. Bussi 523 voisi jatkaa Kaivokselasta Kuninkaantammeen reittiä: Kaivoksela-Vanha Kaarelantie- Kuninkaantammi
      . Perusteluna 1) Kuninkaankolmio projektista tulevat uudet asukkaat Vaskipeltoon ja Kuninkaantammeen, 2) Kuninkaantammesta poikkitaisyhteys Espooseen, 3) Vanhan Kaarelantiellä työpaikkoja josta varmaan käydään Espoossa. 4) Väliä Kaivoksela-Myyrmäki palvelisi linjat 452v ja 539 jolloin v30 reitti voitaisiin lyhentää Myyrmäkeen.

      Poista
    3. Jokeri 2 korvaa linjan 523 tulevaisuussa kokonaan , kun se jatketaan Matinkylään Leppävaaran kautta.

      Poista
  19. Pelkäsin tuon 510 puolesta, joten itse olen tyytyväinen, että se jatkuu. Myös 452 Kaivokselan kiertoa olen ihmetellyt, kun matkustajia sieltä niin vähän, joten hyvä, että reitti sen verran lyhenee.

    Jokeri 2 näyttää myös siltä, että jospa se ihan oikeasta toteutuisi. Mua myös kiinnostaisi se, että kuinka kauan tuo matka-aika reitin päästä päähän olisi?

    Lisäksi myös kehärata mietityttää sen suhteen, että tuleeko jonkun jo mainitsemia pikavuoroja (kuten esim tällä hetkellä Tikkurillaan I-juna pysähtyy joka asemalla ja K-juna vain joillain). Pääseekö esim Louhelasta ja Martinlaaksosta yhtä usein lentokentälle kuin Myyrmäestä?

    VastaaPoista
  20. Linjan 39 reittiä en enää entisestään saa lyhentää. Käyn töissä Pitäjänmäessä ja aikaisemmin liikuin bussilla 539. Kun 539:n reitti lyheni ja joudun nyt kävelemään Martinlaakson juna-asemalle, piteni työmatkaan kuluva aika 10-15 minuuttia. En halua siirtyä junan käyttäjäksi koska bussi on kätevin ja päätepysäkki pitää olla Martinlaaksossa tai Vantaankosken asemalla. Tuntuu että ehdotukset joita teiltä tulee vain huonontavat reittejä jatkuvasti. Linjalla 39 on kyllä matkustajia ja kun se menee Myyrmäkeen Martinlaaksosta, on se ehtinyt poimia jo useita matkustajia mukaan matkan varrelta. Tuo peruste lyhentää reittiä entisestään siksi ettei ole paljon matkustajia on huono koska samaa perustetta voi käyttää jokaisen linjan kohdalla.

    VastaaPoista
  21. Jatkan vielä jonkin verran linjasta 39. Jos linjan 39 reittiä haluaa nopeuttaa, voisi sen reitti Vantaankosken asemalta tai Martinlaaksosta olla seuraava: Kivivuorentie - Martinlaaksontie - Vaskivuorentie - Vanha Kaarelantie. Rajatorpantieltä tulee aika vähän matkustajia bussiin mitä olen nähnyt ja siksi sen ei välttämättä tarvitse oikaista Myyrmäen aseman kautta.

    Pidän aika erikoisina perusteluita reittien lyhennyksille ajansäästöä tai matkustajien vähyyttä koska kaikki ihmiset eivät voi käyttää junaa. Ihmiset muuttavat eri kaupunginosiin usein sen perusteella miten julkinen liikenne toimii ja tämän esityksen mukaan Martinlaaksossa asuvien liikenneyhteydet huononevat.

    Bussireittejä joita voisi samalla perusteella karsia ovat ainakin 360 ja 363 jotka nyt menevät Vantaankosken asemalle. Näillä linjoilla on Vihdintien jälkeen todella vähän matkustajia, paljon vähemmän kuin linjalla 39, joten säästetään edes linja 39 nykyisellään kun suorat linjat ovat muutenkin vähissä Martinlaaksoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aivan samaa mieltä, 39 reitti tulee säilyttää!

      Raappavuorentietä pitkin Martinlaaksontielle ja Martinlaakson asemalle menee muutenkin liian vähän linjoja!

      Martinlaaksontiellä on paljon isoja kerrostaloja, ei kaikkia linjoja voi lakkauttaa kulkemasta Martinlaaksontietä!

      Hyvä ehdotus Kivivuorentie-Martinlaaksontie-Vaskivuorentie-Vanha Kaarelantie

      TAI Vaskivuorentietä loppuun saakka Rajatorpantielle.

      Poista
    2. Minusta taas linja 39 on huono vaihto ehto pitää entisellään kun tuskin kukaan jaksaa istuu tuntia bussissä kun pääsee kamppiin asti. Martinlaakson ossuden voi korvaa muut linjat

      Poista
    3. Vantaankoskelta/Martinlaaksosta lähdettäessä juna ja vaihto 39 Malminkartanossa on paras vaihtoehto jos on menossa Konalaan päin. Kamppiin ei tuolla kulje hullukaan.

      Poista
    4. Kamppiin ja Helsingin keskustaan pääsee lähes muutenkin kaikilla busseilla, mutta Martinlaakson ja Myyrmäen kaltaisilla alueilla saa joskus odottaa pitkänkin aikaa että pääsee bussilla liikkumaan. 39 pitää säilyttää ennallaan koska Martinlaaksossa on paljon asukkaita eikä juna tosiaankaan aina ole vaihtoehto.

      Poista
    5. Ja jos Martinlaaksosta haluaa mennä Kamppiin, silloin pääsee bussilla 453 Elielinaukiolle josta on lyhyt kävelymatka sinne tai vaihtoehtoisesti M-junalla joka menee sinne alle puolessa tunnissa. Itselläni on harvoin asiaa keskustaan ja jos joskus harvoin on, pystyn sinne menemään junalla. Joten jos linjaan 39 tehdään muutoksia, laitetaan Helsingin päässä oleva päätepysäkki Mannerheimintien alkuun eikä enää heikennetä Vantaalla asuvien liikkumismahdollisuuksia.

      Poista
    6. 39 reitti voisi olla Martinlaakson ja Myyrmäen välillä: Martinlaakson asema - Louhelantie - Myyrmäentie - Myyrmäen asema ja siitä jatkua kuten ennen. Palvelee sisäistä liikennettä, kuten Vaskivuoren lukion oppilaita ja uimahallikansaa Vaskipellon ja Martinlaakson välillä.

      Poista
  22. Saa nähdä mitä linjasuunnittelijat vastaavat näihin näkemyksiin. En tiedä ehdinkö asukasiltaan mukaan, mutta kokemusteni mukaan näin pitkälle tehtyjä suunnitelmia ei enää edes muuteta ja jos joku konsulttifirma on mukana, kuunnellaan konsultteja eikä matkustajia. Ottakaa matkustajien tarpeet ja näkemykset huomioon, ei kaikilla ole omaa autoa työmatkoja varten.

    VastaaPoista
  23. Minne ovat kadonneet linjat 53 ja 54 Martinlaaksosta kehä III pitkin Tikkurilaan?

    Kehä III:lla ei ole nykyään koskaan ruuhkaa ja henkilöautolla matka kestää 13 minuuttia ja nopeimmalla bussilla vain 22 minuuttia!

    Jos työmatkaan 5x vko edestakaisin alkaa mennä kauemmin niin vaihdan henkilöautoon.

    Junan lisäksi tarvitaan myös nopea bussiyhteys Martinlaakson asemalta Tikkurilaan, koska siinä on huipputie käytettävänä ja pelkkä juna ei käy. Kehä III vie myös nopeiten Jumboon ja HopLopiin esim. Hyviä bussiyhteyksiä ei pidä lakkauttaa.

    Pääsen todella 22 minuutissa Martinlaakson asemalta Kielotie 20 töihin, ensin tosi nopealla bussiilla 54 ja sitten vielä Tikkurilassa vaihto 61:een. Kävelymatka pysäkiltä on vain 50 m. Tämä vetää vertoja henkilöautolle.

    Kai joku nopea linja pitää junan lisäksi säilyttää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällekin kannatukseni. Kehää pitkin kiitävä dösä olisi todella hieno juttu!

      Poista
  24. On tosi hienoa, että säilyy yhteys Länsi-Helsingin suuntaan Ylästöstä 451:n muodossa ja että ko linjan liikennöintiaikaa ja vuoroväliä jopa tihennetään!! Otaniemi, Meilahti, Töölö yms ovat näin saavutettavissa tolkullisesti myös Ylästön suunnasta.

    VastaaPoista

  25. Bussia 35 tarvitsen päästäkseni töihin arkisin klo 06.00 Martinlaaksoon,
    aamuisin ehdin juuri ja juuri ensimmäisellä aamubussilla Kaivokselasta.
    En pääse sitten töihin jos 35 ei lähde enää Kaivokselasta eikä edes 30 bussilla voi mennä Myyrmäkeen ja vaihtaa siellä bussia.

    Eli joko 35 Tai edes 30 reitti säilytettävä entisellään.


    Myös 452K Kaivokselan kautta on tärkeä säilyttää, jota Helsingin keskustaan pääse ilman kohtuuttoman pitkää kävelymatkaa pysäkille.

    Viime talvena kun tuli lumipyry niin töihin lähtiessäni ei aamulla viiden jälkeen oltu aurattu teitä koko vanhan Kaivokselan alueella, kahlasin sitten päätepysäkille. Bussi 35 onneksi tuli kuitenkin, ajoi auraamatonta tietä, kiitokset sitkeälle kuskille. Tuskin on ensi talvena sitten aurattu aamulla kävelytietä Hämeenlinnan tien ali Silvolaan? Pitänee hankkia lumikengät.

    VastaaPoista
  26. Tässä linjasto suunnitelmassa lähdetty ainoastaan siitä olettamasta kaikilla on matka Helsingin keskustaan. Suurin osa työpaikoista ei nykymaailmassa todellakaan sijaitse juna-asemien varella eikä Helsingin keskustassa.
    Minkä ihmeen takia 47 pitää päättyä Kivistön asemalle?
    Työpaikkoja on myös Hämenlinnan väylän molemmin puolin Vantaankoskella. Myös bussin 474 vuoro väli 60 min on liian harva. Nytkin bussi on aamuisin aivan turvoksissa ja lisäksi vielä kun siihen pitää Reunasta tulessa vaihtaa on matka aika todella venynyt entisistä ajoista.
    Autolla Metsälään kestää Riipilästä 15 minuuttia. Busseilla kulkiessa nyt tunti 10 min. Tulevaisuudessa noilla vuoroväleillä ja kiertolenkeillä vielä pidempään
    mikäli nyt edes muutam vuoden päästä edes enää Reunasta
    pääsee julkisilla mihinkään. Tässähän on nyt linjasto suunnitelma tehty vain uusia asukkaita ajatellen. Jos jonkun mielestä on todellakin edistyksellistä kulkea pieniä pätkiä milloin milläkin julkisella kulkuneuvolla
    päästäkseen pääkaupunki seudulla perille, henkilö ei ilmeisesti joudu itse käyttämään näitä "hyvin" suuniteltuja Vantaa linjoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunnitelmasta on myös jätetty täysin huomioimatta että Riipilän ja Seutulan posti ja pankkiautomaatti ovat nykyään Vantaanpuistossa. Ilmeisesti ihmiset leijuvat pyhällä hengellä KIvistön asemalta Vantaanpuiston ostoskeskukseen
      noutamaan pakettejansa tai sitten eivät enää voi käyttää postia. Riipilässä on myös kaksi ratsastuskoulua johon lapset tulevat Myyrmäen ja
      Martinlaakson alueelta ja käyttävät nykyistä 45 linjan bussia. Varmaan olisi ihan hyödyllistä edelleen jatkaa 47 linjaa myyrmäkeen asti. Varmasti käyttäjiä riittää. Ainakin nyt niilä veuoroilla kun majunista.tkustan ovat bussi melko täynnä eivätkä matkustajat suinkaan tule junista.

      Poista
  27. Mihin on häipynyt lija numero 35, joka liikennöi välillä Kaivoksela / Myyrmäki-Askisto?
    Karttaan on piirretty reitti 530, mutta noista korteista en sitä löydä. Löydän linjamuneron, mutta se liikennöi Vantaankosken ja Espoon Keskuksen väliä.

    Yhteyden puuttuminen Askiston ja Martinlaakson terveyspalveluiden sekä Myyrmäen harrastemahdollisuuksien välillä on suuri menetys alueen lapsille ja vanhuksille, heille jotka eivät käytä autoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myyrmäestä Martinlaakson kautta Askistoon on kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa. Vaihtoehdossa 1 Askistoon ajaa linja 30 ja vaihtoehdossa 2 linja 530. Martinlaakson ja Askiston välillä reitti olisi kummassakin vaihtoehdossa sama kuin nykyisellä linjalla 35. Lisäksi Askiston eteläosaa palvelisivat linjat 324 ja 535, jooiden reitti kulkisi Martinlaaksosta Kehä III:a pitkin Espoon suuntaan.

      Poista
  28. Helsingistä voisi mennä pikavuoroja jotka pysähtyisivät Helsingin ja Kivistön välillä vain seuraavilla asemilla: Pasila, Huopalahti, Myyrmäki, Martinlaakso. Kun kuusi pysähdystä jäisi välistä, matkanteko sujuisi joutuisammin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole tarpeeksi raiteita tähän. vähemmän pysähtyvä juna ottaa edeltäjänsä kiinni. Pk-seudulla juna kulkee 10min välein. 20min välein olisi surkeaa.

      Poista
  29. Mikä linja korvaa 51? Linja on ollut ainut vaihtoehto mentäessä Martinlaakson ruotsinkieliseen kouluun.

    VastaaPoista
  30. Suunnittelun tarkoitus on ilmeisesti, että alettaisiin käyttämään enemmän junaa. Mutta kun junalle on vaikea näitten muutosten jälkeen päästä, kun linjat lakkautetaan. 51 on se linja, jota käyttävät Ollaksentiellä ja Isonmännyntiellä (myös Ylästöntiellä) asuvat, jotka menevät siitä junalle. Lisäksi laukkautusuhan alla on vuoro 650, mitä myös voisi käyttää mentäessä Helsinkiin Ollaksentieltä tai Isonmännyntieltä. Voihan sitä ajaa omallakin autolla, seköhän on tarkoitus.

    VastaaPoista
  31. Tässä suunnitelmassa ei ole minkäänlaista järkevää liikenneyhteyttä Koivupään\Kivistön\Lapinkylän alueelta Vantaanportin\Tammiston suuntaan, joka on kuitenkin erittäin merkittävä työpaikka & ostosalue. Esimerkiksi Koivupäästä pitäisi ensin kävellä Kivistön asemalle 2km, sen jälkeen mennä yksi pysäkki junalla ja taas kävellä 2km päästäkseen Jumboon? Miten olisi suora linja esim Kivistöstä Tikkurilantien (valmistuvaa) tieosuutta pitkin joen ylitse Viinikkalaan, josta Vantaanporttiin ja sielä Tammistoon tms. Vaikuttaisi melko suurelta epäkohdalta poikittaisliikenteen unohtaminen täysin nykysuunnitelmasta.

    VastaaPoista
  32. Ylästöstä Martinlaakson ruosinkieliseen kouluun meneviä koululaisia ei ole suunnitelmassa huomioitu ollenkaan, kaikki muut reitin varrella olevat koulut kylläkin. Jos 51 lopetetaan, tuleeko korvaava linja, joka menee akselilta Ollaksentie - Isonmännyntie - Ylästöntie Martinlaaksoon Laajavuorentielle.Koululaisilla on oikeus turvallisen koulumatkaan ja sitä se ei ole jos pienet koululaiset joutuvat vaihtamaan bussia ja kävelemään pitkiä matkoja pysäkeille. Näin nuoret lapset eivät ensimmäisinä kouluvuosina osaa numeroita eivätkä hahmota liikennettä tarpeellisen hyvin kulkeakseen turvallisesti pitkiä matkoja yksin. NM. Huolestunut vanhempi

    VastaaPoista
  33. Miks Vehkaalan asema/työpaikka alue on unohdettu kokonaan suunnitelmista , sinne pitää bussiliikenne myöskin linja 37 kulkea sen kautta, tiheämällä ja pitemällä liikennöinti ajalla.

    VastaaPoista