perjantai 31. elokuuta 2012

Tervetuloa!

Tervetuloa seuraamaan Länsi-Vantaan joukkoliikennelinjaston suunnittelua.
Suunnittelua koordinoi HSL. Konsulttina toimii WSP Finland.

13 kommenttia:

  1. Toivottavasti myös Kehäradan valmistuttua (, mikä on erinomaisen hyvä asia) Hämeenkylästä ja Varistosta pääsee Ylästön ja Jumbon/Kartanonkosken kautta Tikkurilaan yhdellä bussilla ja päinvastoin kuten nytkin, sillä Kehärata ei kata em. alueita. Myös Helsinge skolaan on hyvä päästä yhdellä bussilla. Jos kokopäiväinen bussiliikenne em. alueita yhdistävänä ei ole mahdollinen, niin se on järjestettävä ehdottomasti ainakin töihinmeno- ja töistätuloaikoina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tutustuppa näihin:
      http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/linjastosuunnitelmat/Sivut/Aviapolis.aspx

      Poista
    2. Eli kun katsot karttaa, niin sinun tapauksessa olisi järkevää jos haluat mennä Tikkurilaan, menet jollekkin kehäradan varrelle menevälle bussilla ja hyppäät 10 min välein kulkevaan kehäratajunaan. Tai sitten jos haluat mennä esim. Jumboon niin menet bussiin 570 jokatulee olemaan ns. Jokeri-linja 3 joka myös kulkee tiheään tahtiin Jokerilinjan tavoin. 572 on melkein kuin nykyinen 56, mutta se kulkee Helsinge skolan kautta (sekä Jumbon).
      Tässä ainoa haittapuoli on 1 vaihto, mutta jos vaikka linjaa 572 jatkettaisiin Hämeenkylään/Varistoon Myrmäestä bussin 55 tavoin, ainakin jonkinlainen vaihdoton yhteys säilyisi. Kuitenkin tätä yhtä vaihtoa ei tarvitse suoriittaa missään hevonkuusessa, kuten karttaa kattomalla selveneekin.

      Poista
    3. Tossa vielä linkki karttaan:
      http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/Documents/Aviapolis/UUSI_Yhdistetyt_linjat_22052012.pdf

      Poista
    4. Kiitos, Matti Pirjetä, kommentistasi, joka otetaan huomioon linjastoa suunniteltaessa. Kiitos myös Anonyymille asiantuntevasta vastauksesta!

      Poista
  2. Vantaan poikittaisliikenne on tosi huonolla tasolla. Ihmisten oletetaan kulkevan radanvartta pitkin lähinnä Helsingin keskustan suuntaan, mikä ei ole julkisilla kulkevien arkea. Uusien linjakarttojen myötä mm. vaihtoyhteydet Länsi-Vantaalta lentoasemalle on olemattomat(vrt. Uomatien kautta ei kulje enää linja 52, ja linja 61 ei kulje Vantaanportin sillan yli, missä ennen pystyi vaihtamaan, ja takaisin päin Veromiehen pysäkillä). Lentoasemalle täytyisi ehdottomasti olla nopea linjayhteys Myyrmäestä. Vaihtoajat on myös täysin epärealistisia. Välipysäkkejä on mm. Ylästössä, mutta ei Vantaanportissa, vrt. linja 51. Vantaalla on paljon naispuolisia työssäkäyviä henkilöitä, joilla ei ole autoa käytössän työmatkoille, ja juuri yksi suuri työllistävä alue on lentoaseman ja Jumbon seutu. Kolme vuotta on pitkä aika odotella junaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskin tulee bussiyhteyksiä lentoasemalle, kun kehäradan valmistuttua sinne pääsee junalla. Todennäköisesti vaihdat silloin bussista junaan, ja Myyrmäestähän menee silloin suora juna kentälle.

      Poista
  3. Olen erittäin skeptinen uudesta linjastosuunnitelmasta, sillä yhteyksiä Vapaalasta julkisilla on koko ajan huononnettu sekä Vantaan sisäisessa kuin seutuliikenteessäkin. Hyväjalkaisille ja/tai ilman kantamuksia kulkeville sopii kävellä vaikka Rajatorpantien/Vihdintien bussipysäkeille mutta kaikille se ei käy. Myöskään junayhteys lentokentälle vaihtoineen, ts. bussista junaan, ei ole mikään aito, oikea vaihtoehto silloin kun mukana on yksikin painavahko matkalaukku tai useampi. Olenkin ratkaissut "ongelman" siten, että kaikilla ajokortillisilla perheenjäsenillä on oma auto ja lentokentälle pääsee taksilla :) Turha kertoa julkisen liikenteen autuudesta kun hintoja nostetaan samalla kun yhteyksiä huonnonnetaan eikä asukkaita aidosti, oikeasti kuunnella. Länsi-Vantaalla vain Myyrmäestä pääsee julkisilla "joka suuntaan", muualta Länsi-Vantaalta ei.

    VastaaPoista
  4. Ihmetyttää kovasti seuraava asia, käytän päivittäin U-linjoja työmatkallani ja ikäväkseni olen moneen kertaan todennut kuinka kurja on seistä sateessa Keimolan pysäkillä nro V2202. Rakentaminen kun alkoi Keimolan kohdalla pysäkkiä siirrettiin... mutta itse katos jätettiin vanhaan paikkaan tarpeettomana seisomaan. Nyt on pelkkä pysäkkimerkki ilman minkäänlaista katosta. Aikataulukin "lepää" maatasolla. Kun talvi tulee ja lumi sen myötä on aikataulut ja asiakkaat täysin sään armoilla. Olisiko niin vaikea siirtää pysäkkikatosta matkustajille, kuljettajatkaan eivät tykkää läpi märistä asiakkaista, sehän kastelee bussin :) Lisäksi kun välillä ei edes aikataulut ja noin ajat stemmaa, joutuu odottamaan jopa puolituntia seuraavaa bussia. Vai onko todella tarkoitus seisottaa bussilla matkustavia säässä kuin säässä taivas alla?

    VastaaPoista
  5. Linja 451 lentokentältä Elielinaukiolle on ainoa suora yhteys Ylästöstä Pohjois-Haagan yläasteelle sekä lukiolle. Ylästöstä käy tuota koulua useita oppilaita, tämä vuoksi toivoisin, että jos linja ei enää jatkossa lähtisi lentokentältä, niin ainakin Ylästöstä menisi edelleen joku linja Helsinkin Hämeenlinnan moottoritien kautta. Ylästö ei ole juna-asemien lähellä ja siksi tarvitsee jatkossakin bussi-liikennettä.

    VastaaPoista
  6. katriinan sairaalaan suora bussi vaika juna kulkisikin eikä syöttöä junille etinkin länsivantaalle

    VastaaPoista
  7. Joukkoliikenteen taso laskee merkittävästi aiemmin tehdyistä suunnitelmista monin paikoin. Ylästöstä poistuu 51, 57 ja 650 linjat. Helsinkiin Tuusulantien kautta halutessaan pitää vaihtaa bussia Jumbolla. Linja 55 pitää saada kulkemaan syöttölinjana 10 minuutin välein, jotta kulkeminen olisi edes jollain tavalla kohtuullista. Näin oli aiemmissa suunnitelmissa ja silloin katsottiin vielä tarpeelliseksi linja 650:kin. Kaikki palvelut viedään viereisiin kaupunginosiin, vaikka Ylästöön on rakennettu hieno päätepysäkkikin linjaa 650 varten.

    Linja 55 syöttöliikennelinjaksi kulkemaan 10 minuutin välein!!!

    VastaaPoista
  8. Miksi linja 51 lakkautetaan. Isonmännyntiltä eikä Ollaksentieltä tulevat ruotsinkieliset koululaiset pääse jatkossa julkisilla Martinlaaksoon ruotisinkielisen alakouluun. Maksaakohan kaupunki taksin? Ihan älytön suunnitelma. Lisäksi 51 palvelee myös Myyrmäkeen menijöitä sekä arkisin että viikonloppuisin.

    VastaaPoista

Kommenttien vastaanottaminen on päättynyt.