maanantai 3. syyskuuta 2012

Suunnittelutyön lähtökohdat

Länsi-Vantaan linjastoa on tarkasteltu viimeksi Vantaan linjastosuunnitelmassa. Myyrmäen suuralueella asukasmäärä on pysynyt melko vakaana. Kivistön alueelle on sen sijaan lähivuosina syntymässä merkittävästi uudisrakentamista.

Kehärata valmistuu vuonna 2015, mikä muuttaa alueen joukkoliikennejärjestelmän kysynnän jakautumista merkittävästi. Nykyisin Vantaan poikittaisliikenne perustuu pitkälti Myyrmäen ja Tikkurilan väliseen bussiliikenteeseen. Jatkossa poikittaisyhteyksien rungon muodostaa Kehärata ja mahdollisesti runkobussilinja. Myyrmäen luonne muuttuu siten joukkoliikennejärjestelmässä merkittävästi.

Kivistön alueella on tällä hetkellä 9 000 asukasta. Kivistön alueen väestömäärä kasvaa vuoteen 2021 mennessä kaksinkertaiseksi. Haasteena on, että tämän työn tavoitevuotena 2015 Kivistön alueen asukasmäärä ei ole vielä merkittävästi kasvanut. Sopimuskausien aikana väestömäärä kuitenkin kasvaa merkittävästi.

10 kommenttia:

  1. Mites Jokeri 2:n länsiosa? Onko se tulossa tähän suunnitelmaan mukaan yhdeksi lähtökohdaksi? Vai onko se tuo mainittu runkobussilinja?

    Olisiko 510:stä kehitettävissä myös runkobussilinja? Jos Espoossa raide-Jokeri korvaa 550:n ja ohittaa Otaniemen, pitäisikö Otaniemeen olla jokin vahva runkobussilinja Leppävaarasta, ja eikö 510 olisi juuri paras tällainen? Se ei kai mene Jokeri 2:nkaan kanssa päällekkäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokeri 2:n länsiosan aikataulu on vielä auki, joten tässä vaiheessa on vielä epävarmaa, tullaanko sitä huomioimaan Länsi-Vantaan linjastosuunnitelmassa. Tässä suunnitelmassa ei oteta kantaa mahdollisiin Otaniemen reittimuutoksiin. Mikäli Raide-Jokeri päätetään rakentaa, se valmistunee aikaisintaan 2020-luvun alkupuolella. Länsi-Vantaan linjastosuunnitelman tähtäin on noin vuosille 2015 - 2020.

      Poista
  2. Kehäradan käyttöönotto Kivistössä mahdollistaa luontevasti toimivan ja hyvinsuunnitellun kohtuullisen tiheävuorovälisen liityntäliikeknteen busseilla unohtamatta nykysin kaukaisina koettuja Reunan, Riipilän ja Seutulan alueita. Lisää näidenkin alueiden kehittymistä ja vetovoimaa. Liityntäliikenne tarkastelun alle ja napakasti toimivaksi, varmasti vähentää myös yksityisautoilua.

    VastaaPoista
  3. Toivoisin, että syöttöliikenne Kehäradan Kivistön asemalle järjestettäisiin näin:
    JOKO
    pidempi keräilyreitti, jolla on erittäin tiheät vuorovälit ja matkustaja voi mennä aina samalle pysäkille odottamaan seuraavaan vuoroa (toisin kuin nyt Kanniston koulun nurkilla asuvana reittini kaupunkia kohti voi alkaa kolmelta eri pysäkiltä). Pidempi reitti ei niin haittaa, jos vuorovälit ovat tiheät, eikä tarvitse etukäteen tarkistaa, mille pysäkille pitää mennä.
    TAI
    useampia lyhyitä suoria linjoja (ei kierrellä ja kaarrella keräilemässä matkustajia pitkin poikin). Vähän pidempi vuoroväli ei niin haittaa, jos matkustusaika jää lyhyeksi.
    TIETYSTI
    parasta olisi jos linjat joka puolelta olisiva suorat ja lyhyet ja vuorovälit tiheitä.

    VastaaPoista
  4. Toimiva syöttöliikenne pitää olla suunnittelun lähtökohta.

    Tiheät vuorovälit, yhteys tietyille junavuoroile, poistaa tarpeen käyttää omaa autoa eikä tarvita valtavia parkkipaikkoja Kivistön asemalle!
    Helsingin metron syöttöliikenne on hyvä esimerkki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä ehdotusta komppaan! Tiheät vuorovälit Kivistön asemalle heti alkuun. Vähentää tarpeetonta liityntäpysäköintiä asemalla. Ettei muodostu samaa ongelmaa kuin Vantaankoskella, parkkipaikat aivan täynnä kun jatkettu matkaa junalla keskustaan.

      Poista
  5. Tärkein kriteeri muutoksille on, ettei unohdeta liikuntarajoitteisia eikä vanhuksia. Sisäinen linja Myyrmäki-Peijas (bussi no 53)on ehdottomasti säilytettävä. Monille Peijaksessa käyville potilaille, liikuntaesteisille ja iäkkäille henkilöille on ylivoimaista siirtyä bussista junaan tai junasta bussiin. Ne, joilla on kiire, voisivat käyttää juna/bussi yhdistelmää.

    Suora bussiyhteys Martinlaakso-Helsinki (Myyrmäki-Helsinki)on säilytettävä samasta syystä.

    VastaaPoista
  6. Toivomuksena tiheä syöttöliikenne, jonka aikatauluissa huomiotu juna-aikataulut. Vestrasta toivotaan mahdollisimman lyhyttä ja suoraa yhteyttä Kivistön juna-asemalle. Päivisin linjalla voisi toimia jopa minibussityyppinen syöttöliikenne, aamuisin ja iltapäivisin huomioitava isommat koululais- ja työmatkalaismäärät.

    VastaaPoista
  7. Bussiyhteydet Kivistön asemalle on suunniteltava tiheiksi ja kattaviksi niiltä alueilta, joista ei junayhteyttä suoraan. Kivistöön ei siten tarvita valtavaa liityntäpysäköintipaikkaa ja ihmiset eivät tarvitse omaa autoa päästäkseen juna-asemalle. Nyt bussiyhteydet Kivistön alueeltakin ovat huonot Vantaankoskelle ja tästä syystä on pakko mennä omalla autolla ensin Vantaankoskelle ja sieltä junalla. Matkustaminen on oltava sujuvaa, jotta ihmiset viitsivät käyttää julkista liikennettä.

    VastaaPoista
  8. Suora yhteys Martinlaakso-Hakaniemi on tällä hetkellä nopea ja toimiva linja. Uusi Jokeri 560 ei korvaa sitä. Matka Martinlaaksosta Mäkelänkadulle muuttuisi niin, että joutuisi ensin menemään Martinlaaksosta Myyrmäkeen, vaihtamaan 560:een, vaihtamaan Tuusulantiellä toisen kerran Hakaniemeen päin meneviin linjoihin eli kolme kulkuneuvoa ja kaksi vaihtoa nykyisen nopean ja hyvän suoran linjan tilalle. 516 EHDOTTOMASTI SÄILYTETTÄVÄ!

    VastaaPoista