maanantai 3. syyskuuta 2012

Kommentoi linjaston nykytilaa

Syyskuun aikana työryhmä tarkastelee linjaston nykytilaa ja laatii linjastosuunnitelman. Suunnittelussa huomioidaan nykytilanne ja tulevaisuuden suunnitelmat alueen kehittymisestä. Ennen linjastosuunnitelman julkistamista se tarkistetaan yhteistyössä koulutoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen kanssa. Myöhemmin syksyn aikana avataan Feedback-järjestelmä, jossa suunnitelmaehdotusta voi kommentoida tämän blogin ohella. Asukastilaisuudet järjestetään marraskuussa.

Suunnittelutyön ensimmäiseen vaiheeseen voit osallistua kertomalla meille Länsi-Vantaan* bussilinjaston nykytilasta. Mikä tökkii? Miten asian voisi korjata? Mikä toimii hyvin? Toivomme kommenttien koskevan linjastoa, toisin sanoen linjojen reittejä ja vuorovälejä. Muut kommentit, esimerkiksi kalustosta tai pysäkkien palvelutasosta, toivomme osoitettavan suoraan HSL:lle.

*Länsi-Vantaan linjastosuunnitelman suunnittelualue sisältää Myyrmäen ja Kivistön suuralueet. Myyrmäen suuralueeseen kuuluvat Askiston, Hämeenkylän, Hämevaaran, Kaivokselan, Linnaisten, Martinlaakson, Myyrmäen, Petikon, Vantaanlaakson, Vapaalan ja Variston kaupunginosat. Myyrmäen suuralue rajoittuu etelässä Helsinkiin, lännessä Espooseen ja idässä Vantaanjokeen. Kivistön suuralue sijoittuu Myyrmäen suuralueen pohjoispuolelle. Lännessä alue rajoittuu Espooseen, pohjoisessa Nurmijärveen sekä lännessä Vantaanjokeen ja Tuusulaan. Kivistön suuralueeseen kuuluvat Keimolan, Kiilan, Kivistön, Lapinkylän, Luhtaanmäen, Myllymäen, Piispankylän, Riipilän, Seutulan ja Vestran kaupunginosat.

164 kommenttia:

  1. Buss 435 on kuin maalaisbussi, kolme kertaa aamulla Espoosee ja kolme kertaa päivällä takas. Viimeinen takas tulee vielä vähän kello 4 jälkeen, ei edes kello 5 jälkeen. Bussi 532K oli hyvä ja vuorovälit hyvät. Takas se tai bussille 435 sama aikataulu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 532 lakkautettiin siitä syystä kun matkustajia ei ollut riittävästi, omien havaintojeni mukaan ruuhka-aikojen ulkopuolella matkustajia oli vain muutamia. Linja 435 on liikennöinyt vasta kuukauden verran joten on aikaista sanoa kannattaako lähtöjä lisätä. Päivä -ja iltaliikennettä tuskin kannattaa aloittaa, mutta kenties Koskelosta voisi lähteä vuoro vielä kello 17 jälkeen.

      Poista
    2. Minusta tuntui että vuoroa 532 vasta opittiin käyttämään kun se jo lakkautettiin.
      Bussin 435 ainakin kahdeksan vuoro on nykyään niin täynnä ettei istumaan aina mahdu.
      Tuo kello 17 vuoro olisi tosi kiva. Se auttaisi jo paljon. Töihin pääsee yhden vuorolla muttei sitten takaisen enää kello 17 jälkeen.

      Poista
    3. Samaa mieltä. Lisää vuoroja 435:lle. Ainakin 17:00 ja 18:00 kulkevat vuorot Helsinkiin olisivat tervelulleita.

      Poista
    4. Juu 532 bussin lopettaminen oli pettymys. Ja samallahan meni myös 321. Tilalle tuli tuo ylitäynnä 453 joka kulkee tosi harvoin. Saisi olla ainakin lisävuoro klo 17. Ja joskus oli suunnitteilla että 535 saisi päivävuoroja, minne ne hävisivät? Nyt on vaikeaa päästä päiväsaikaan ja iltaisin Espoon keskukseen Länsi Vantaalta.

      Poista
  2. Linjan 363 jatko Vantaankosken asemalle oli oikein tervetullut parannus, itse käyttäisin linjaa mieluusti välillä Pähkinärinne-Vantaankoski jossa vaihtaisin linjalle v53 Kehä III:n suuntaan, harmi vain ettei vaihtaminen Vantaankoskella ole kovinkaan mielekästä koska odotusaikaa linjalle v53 jää useimmiten 10-15min joka on liian paljon.

    Nykyisistä Rajatorpantietä kulkevista linjoista voisi jonkin laittaa kulkemaann Rajatorpassa Nuijatien kautta, näin saataisin nykyistä parempi yhteys Rajatorpan ja Myyrmäen välille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 30 kulkee osittain Nuijatietä, tosin ei ostoskeskuksen ohi. Lastutien ylämäessä on usein aika ahdasta bussille kun siinä on rekkoja parkissa.

      Poista
  3. Hei, kuulin että linja 50 lopetetaan kun kehärata valmistuu. Itse olen kulkenut Rajatorpasta Tikkurilantie 148 Itellan lajittelukeskukseen kyseisellä bussilla. Vaikka bussi kiertää olen ollut tyytyväinen melkein ovelta ovelle kulkuun lämpimässä bussikyydissä. Jos olen ymmärtänyt oikein jää Marja radan junapysäkki melko kauas työpaikastamme. Eikä ole mielekästä kulkea pitkää matkaa juna asemalta.Lisäksi ennen ei ole tarvinnut vaihtaa kulkuneuvoa, mutta Marja radan valmistuttua joutuu ensin menemään jollain bussilla Myyrmäen asemalle ja sieltä junalla Viinikkalaan. Mielestäni tälläinen vain tukee sitä miksi niin monet kulkevat omalla autolla. Sen sijaan jos oikeasti alettaisiin miettiä miten yksityis autoilua vähennettäisiin. Satsattaisiin hyviin joukkoliikenne yhteyksiin. Minäkin saatan siirtyä yksin autoilijaksi. Esim.iltavuorossa on paljon ihmisiä Tikkurilantien varella olevissa yrityksissä. Tikkurilasta lähtee viimeinen 50 kohti Myyrmäkeä jo 20:55. Kuitenkin monessa yrityksessä työskennellään iltavuorossa noin 22:00 asti. Juuri iltavuoroissa työskentelee paljon ihmisiä joista monet kulkisivat julkisilla jos liikenne yhteydet olisivat paremmat. Marja rata on hyvä juttu, mutta jättää Rajatorpan ja Pähkinärinteen jne.. varjoon. Ei saisi lopettaa bussilinjoja jotka toimivat paremmin tälle alueelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/Documents/Aviapolis/UUSI_Yhdistetyt_linjat_22052012.pdf

      Tuon mukaan 572 menee Myyrmäestä siitä läheltä kehä3:sta pitkin. Mtrinlaaksosta taas menisi 574. Eli valitettavasti sinulta poistuu vaihdoton yhteys. Mutta toivottavasti Rajatorpan/pähkinärinteen suunalta tulisi menemään jokin linja myös Marinlaaksoon ja vaihto tehtäisiin järkeväksi.

      Poista
    2. Hyvä pointti! Linjaa 50 ei saa lopettaa! Se on ainoa suht.nopea linja Länsi-Vantaalta Tikkurilaan. Linjan aikataulu voisi olla tiheämpikin, bussissa on yleensä ruuhka-aikoina melko paljon matkustajia. Marja-rata on mielestäni hyvä asia, mutta jättää tosiaan Rajatorpan-Pähkinärinteen ja Variston alueet varjoon. Olen ollut erittäin tyytyväinen linjaan 50, se on ajallisesti nopea, aikaisemmin olin vieläkin tyytyväisempi ennen kuin viimeisin reittimuutos tuli, tämä viimeisin muutos hidastaa matkaa. Lisäksi harmikseni olen huomannut että aikatauluja on muutettu ja tämän seurauksena olen joutunut aikaistamaan aamuaikatauluani n. 15-20min että ehdin töihin ajoissa.
      Olen sitä mieltä että ei saisi lopettaa bussilinjoja jotka jo toimivat hyvin.
      Olen myös huomannut että esim Tikkurilaan kulkee Helsinki-Vantaan lentoasemalta busseja tiheämmällä aikataululla (10min) Länsi-Vantaaseen verrattuna. Toivon että linjastouudistuksessa huomioitaisiin että sekä länsi- ja itäsuunnalla asuvilla olisi yhtälaiset mahdollisuudet vaihdottomiin bussiyhteyksiin sekä riittävän usein kulkeviin bussivuoroihin.
      Olen myös miettinyt siirtymistä yksinautoiluun.
      Ei ole kovilla pakkasilla tai rankkasateella herkkua työmatkallaan vaihtaa bussia.

      Poista
  4. 363 toimii erittäin hyvin! Mukava lisä olisi, jos bussien lähtö Vantaankoskelta olisi synkronoitu M-junan kanssa.

    VastaaPoista
  5. Vihdintiellä kulkevia seutulinjoja olisi suotavaa tahdistaa toisiinsa nähden nykyistä paremmin. Rajatorpantien pohjoispuolelle kulkee koko päivän kaksi linjaa, 324 ja 345. Ne eivät kuitenkaan tarjoa tasaista vuoroväliä yhteisellä osuudellaan, mikä aiheuttaa pahimmillaan lähes puolen tunnin pituisen liikennöintiaukon joka tunti. Linjoilla on suuntaansa yleensä yhteensä 3 lähtöä tunnissa, joten tavoitteena pitäisi olla, että nämä linjat kulkisivat yhteisellä osuudellaan tasaisella 20 minuutin vuorovälillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linjojen 324 ja 345 tahdistaminen päivä -ja ilta-aikaan 20 minuutin vuorovälille yhteisellä osuudella olisi aika hankalaa, se tarkoittaisi että linjan 324 vuoroväli olisi nykyisen 30min. sijaan epätasainen 20/40min, tämä tekisi aikataulusta vaikeasti muistettavan Niipperin-Kalajärven alueen asukkaille joille 324 on ainoa suora yhteys Keskustaan. Vihdintie välillä Rajatorpantie-Kehä III on muutenkin harvaan asuttua, lähinnä Omakoti ja rivitaloaluetta, joten 30min vuoroväli on aivan riittävä.

      Poista
    2. 30 minuutin vuoroväli välillä Rajatorpantie-Kehä III on toki sinänsä riittävä, eikä se ole se varsinainen ongelma. Ongelma on nimenomaan vuorovälien epätasaisuus, välillä se on 30 min , välillä 15, tämä ei ole mitenkään hyvä tilanne. Jos epätasaisen vuorovälin muistaminen on hankalaa Niipperissä, niin ei se ole sen helpompaa tuolla Rajatorpantie-Kehä III välillä. Ja mitä harvaan asutukseen tulee, linjoja 324 ja 345 käytetään paljon Pähkinärinteestä, josta on suhteellisen lyhyt kävelymatka Vihdintien varteen.

      Poista
    3. Pähkinärinteen pääasiallinen suora yhteys Helsinkiin on 363 jolla on päivisin/iltaisin tasainen 30min vuoroväli, Vihdintien seutulinjat ovat vain lisäpalvelua Pähkinärinteen asukkaille. Linjan 324 pääasiallinen palvelualue on kuitenkin Pohjois-Espoo, joten on tärkeämpää tarjota sinne tasainen ja helposti muistettava vuoroväli.

      Poista
    4. Vaikka 363 onkin pääasiallinen yhteys, se ei ole yksinään riittävä, 30 min vuoroväli on aivan liian pitkä. Tämän vuoksi 324 ja 345 ovat tärkeitä linjoja myös Pähkinärinteen asukkaille. Linjan 324 pääasiallinen palvelualue voi tällä hetkellä jonkin määritelmän mukaan olla Pohjois-Espoo, mutta ei ole mitään syytä miksi näin tulisi olla iänkaikkisesti. Asiaa on syytä tarkastella avoimin mielin, ei ole mitenkään itsestään selvää, että 324:n käyttäjistä suurin osa on Pohjois-Espoosta.

      Poista
  6. Toivottaisiin 43 ja 45 vanhat reitit takaisin, uudet vaikeuttavat matkan tekoa. Lisäksi olisi hienoa jos 43 kulkisi perjantaina ja viikonloppuisin myöhempään.

    VastaaPoista
  7. Linja 50 on hyvä yhteys M-junalta Pähkinärinteseen ja¨
    sieltä edelleen lentoaseman suuntaa.
    Linja 363 on suora yhteys Helsinkiin toimii hyvin. Sen toisen pään liittäminen Vantaankosken asemaan on hyvä uudistus.

    VastaaPoista
  8. Tulen töihin Länsi-Vantaalle Pohjois-Helsingistä ja kulkeminen on vaikeutunut ja pitkittynyt viime talvesta.. Syynä tähän se, että kun vaihdan bussia kehä III:sella kulkevat bussit 53, 56, 54 peräkanaa, jolloin odotusaika kehän varressa on pahimmillaan 15 minuuttia. Tämä luonnollisesti pitkittää matka-akaa...

    VastaaPoista
  9. Miksi iso määrä busireittejä muutettiin niin että ne eivät enää kulje Mercurian edestä?
    Kyseessä on kuitenkin koulu jossa opiskelee monta sataa ihmistä ja nyt esim. Pakkalasta pääsee vain yhdellä bussilla ko. koululle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 51 bussi kulkemaan vanhaa reittiä Uomatien kautta! Jos reittiä yritettiin nopeuttaa niin miksi 51 kiertää kuitenkin Laajavuorentien kautta ja Ylästön lenkin, eikö nämäkin "mutkat" olisi pitää vetää suoriksi. Toki muutama "mutkaton" 51 vuoro voisi olla ok, mutta pääsääntöisesti vanha reitti takaisin.Lisäksi bussit odottavat tietyillä pysäkillä ja se hidastaa jo bussissa olevien matkaa. Pysäkkien ohittamisaikataulut on ok ja niissä voisi olla n. 5 min aikatauluvara suuntaansa. Myös bussi 510 takaisin kulkemaan Uomatietä pitkin"

      Poista
    2. Kaikessa hiljaisuudessa oli muutettu yhteensä 6 sisäistä linjaa pois Martinlaaksontien länsiosan ja Uomatien reitiltä, samoin 510. Tämä vaikeuttaa kulkemista huomattavasti. Enää kulkevat k.o. reittiä vain 53, 55, 530 ja joku uusi linja, joilla pääsee Myyrmäkeen ja/tai Itä-Vantaan/Kehän suuntaan.
      Miksi suurin osa linjoista on siirretty kulkemaan Louhelan kautta? Paljon asukkaita ja koululaisia on vanhalla reitillä, nyt ilman kunnon bussilinjoja.

      Poista
  10. Nopeampi bussi Myyrmäestä Helsinkiin. 452 kiertää ikuisuuden, 39 onkin sitten maailmanlopun köröttelyä. Joku sellainen, joka ei kierrä kaikkia kulmia!

    VastaaPoista
  11. Kivistöstä myyrmäkeen olisi kiva olla bussilinja. Pelkällä v43:lla ei pääse kovin usein!!! Samoin Koivupäähän lisää liikennettä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kulkeehan Kivistössä v43 lisäksi v2 ja v48 joilla pääsee Vantaankosken junaradan varrelle.

      Poista
    2. Linja v48 ei ole vaihtoehto; arkisin 2 vuoroa ilta-aikaan.

      Poista
    3. Ehdotan että otetaan 36 takaisin!!
      Myyrmäki-Vetokangas-Martinlaakso-Petas -> ja siitä Kivistöön.

      Poista
    4. Sinne Koivupäähänhän voisi perustaa ihan oman bussilinjan niin ettei kaikkien muidenkin tarvitsisi aina körötellä sitä kautta. Kuitenkaan vähentämättä 45.sen vuoroja.

      Poista
  12. Linjan 363 jatko Vantaankosken asemalle on pitkään kaivattu parannus! Myös linja 50 on muutettu kulkemaan aseman kautta, mikä sekin on erittäin hyvä. Matka-aika esim Lammaskujalta asemalle on lyhentynyt alle puoleen, eikä tarvita vaihtoa. Vajaan 5 km kulkeminen julkisilla onkin ollut tähän asti käytännössä mahdotonta.

    Muutoksista tiedottaminen on kuitenkin jäänyt tekemättä, itse huomasin linjamuutokset sattumalta.

    VastaaPoista
  13. Mistä voin nähdä ne suunnitelmat, joita pitäisi kommentoida? Yksi tärkeimmistä asioista on, että bussi v53 Myyrmäki-Peijas säilyy entisellään. Samoin suorat yhteydet Helsingistä ja Myyrmäestä Katriinan sairaalaan (bussit 475 ja 44/45). Kaikilla hoitohenkilökuntaan kuuluvilla ja omaisilla ei ole omaa autoa ja bussin vaihto on hankalaa ja aikaa vievää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä, että yksi suora bussiyhteys Länsi-Vantaan perukoilta Helsinkiin pitää säilyttää.
      Samalla voisi lisätä vielä muutamia 474A vuoroja kulkemaan Riipilään ja Reunaan saakka, samoin muutamia A-vuoroja viikonloppuisin.
      Linja 45 , jolla nyt pääsisi Reunasta Katriinan sairaalalle linjalle 474, ei ole juurikaan tahdistettu keskenään.

      Poista
    2. Kannatetaan! Reunan väkeä ei saa unohtaa, vaikka bussit eivät päättärille asti kovin täysiä olisikaan. Vaihdot eivät haittaa jos busseja vähän paremmin tahdistettaisiin. Mieluummin kuljen kuitenkin vaihtaen suorialinjoja kuin yhdellä hurjia silmukoita tekevällä kiertoajelulinjalla. Tähän tulee varmasti apua Kehäradasta kunhan loppumatkan yhteys varmistetaan vaikkapa pikkubussein. Lisäksi uskon, että yhdellä myöhäisyön vuorolla pe tai la yönä voisi olla käyttöä Reunalle asti.

      Poista
    3. Ja nyt alta luin ja reittioppaasta todensin, että la iltoihin on saatu klo 2:07 lähtevä vuoro. Kiitos tästä!

      Poista
    4. Reunan, Riipilän, Vestran, Petaksen ja muiden vastaavien alueiden joukkoliikennetarjontaa ei ole mahdollista lisätä, koska alueiden asukasmäärä on niin pieni, ettei nykyisiinkään busseihin riitä matkustajia. Esimerkiksi viikonloppuisin Reunan ja Katriinan sairaalan välisiltä pysäkeiltä nousee kyytiin keskimäärin alle 2 matkustajaa / bussivuoro. Arkisin matkustajia on koululaisten ansiosta hieman enemmän, mutta ei silloinkaan ruuhkaksi asti.

      Poista
    5. Miksi kaikkia, pohjoisimman Vantaan bussivuorojen reittejä aina vain pidennetään? Samalla ajoajat venyvät kohtuuttoman pitkiksi. Nyt syyskeleillä ruuhka-aikaan linja 45 ajaa Männikköön lähes 45 minuuttia. Miten käy talvella? Ei taida tunti riittää. Miksi jokaisen (eikö joka toinen riittäisi) ruuhkavuoron on käytävä vielä Koivupäässä. Koivupäähän menevä tie on ns. päättyvä kylätie, eikä sitä voi verrata vaarallisuutensa takia lainkaan Riipiläntiehen välillä Seutula-Reuna, jossa täysperävaunurekat ajelevat mennen tullen. Saavathan tapolalaiset, pirttirantalaiset, männikköläiset, reunalaiset yms."jolkuttaa" päätien pysäkiltä kotiinsa, sillä harva pysäkin vieressä asuu. Jos Koivupäähän pitää ajaa kaikilla ruuhkavuoroilla, niin bussien kääntöpaikka pitää pyhittää linja-autoille eikä käyttää sitä kuorma-autojen yms. työkoneiden säilytykseen. Jo nyt näin syksyllä bussien on vaikea päästä siellä kääntymään. Ajoaikojen venyminen on tehnyt sen, että yhä useampi pohjoisimman Vantaan asukkaista liikkuu omalla autolla. Kyllä tunnista puoleentoista tunnin säästö päivittäin työmatka-ajassa saa unohtamaan ympäristönäkökulmat. Kohta kun reittejä taas HSL:n toimesta pidennetään, niin busseissa ei ole muita kuin koululaisia ja joku ajokortiton eläkeläinen. Eli kierre on valmis: aina vain vähemmän matkustajia ja aina vain vähemmän bussivuoroja.
      Ainoa suora ruuhkavuoro Helsingistä Reunaan on kello 16.25 lähtevä vuoro, mutta senkin ajoaikaa on venytetty Hakuninmaalle ajamisen ja turhan Kehällä istuttamisen ja odottamisen vuoksi. Milloinka ao. vuoro on ehtinyt tunnissa Reunaan, kun se ei ehdi edes siinä ajassa Männikköön? Jos vuoro saa lähteä Kehältä vasta kello 17.08, niin sen pitäisi ajaa 17 minuutissa Reunaan, jotta matkaan kuluisi aikataulukirjassa mainittu 60 minuuttia, mahdoton yhtälö.

      Poista
    6. Eiköhän HSL vastaa tähän reittien lyhentämiseen katkaisemalla jokaisen Pohjois-Vantaan linjan Kivistön asemalle säästötarpeiden vuoksi.

      Poista
  14. Kivistössä 2 bussia ajaa peräkkäin, useimmiten liian harvoin...... Poikittaisliikenne Tikkurilasta Kivistöön tökkii esim. 54 kehältä tulee nopeasti, siitä yhteys Kivistöön olisi hyvä.
    ps. aikamoinen deja vu - ilmiö. Vastaavaa tekstiä kirjoittelin n.15v sitten:)

    VastaaPoista
  15. Bussi no. 46 Katriinan sairaala-Tikkurila.
    Linjalla tulisi olla lähtö Katriinasta klo 6.30 ,koska sillä ehtisi seitsemäksi töihin Tikkurilan suuntaan.
    Tämä lisäys toisi todennäköisesti lisää käyttäjiä linjalle.
    Nyt bussit lähtevät klo 6.08 ja seuraava vasta klo 7.04.
    Kiitos lisävuorosta jo etukäteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatan.Tärkeää olisi myös,että 46:sella olisi lähtö Katriinasta Tikkurilaan jo klo 5.30. Sillä jos ei asu sairaalan lähistöllä vaan Katriinantien varrella,ei tikkurilan suuntaan pääse millään vaan täytyy ensin tallustaa Katriinaan ja jatkaa 45:sella. Meni sitten Helsinkiin tai Tikkurilaan.Aika hankalaa.

      Poista
  16. Linja 361: Kulkee aamuisin vain Elielinaukiolta Petikkoon ja iltapäivällä vain toiseen suuntaan. Eikö saisi lisättyä vuorot molempiin suuntiin? Bussi on nopea Vihdintien pysäkkejä käyttäville. Lisäksi Petikosta lähtevä 362 täyttyy aamuisin jo Rajatorpassa, eli matkustajia varmaan riittäisi lisävuoroillekin. Juna ei vaikuta järkevältä ratkaisulta, kun sekä koti, että työpaikka ovat Vihdintien varressa.

    VastaaPoista
  17. Linjan 474 lähtöjä reunaan asti (474A) on vähennetty paljon. Sen sijaan bussi 45(45k) liikennöi tuplasti enemmän, mutta reunassta helsinkiin haluavien täytyy jatkaa m-junalla vantaankoskelta helsinkiin asti. Bussin 45 pysähtyessä juna on useimmin juuri lähtenyt ja matka hidastuu vielä entisestään. Neljävitosen reittiuudistus silvolan uimalan ohi oli hyvä muutos, mutta en usko martinlaakson kautta ajamisen olevan tarpeellista, sensijaan ehdottaisin 45:n reitin jatkuvan suoraan vantaanlaaksontietä kehälle päin, mistä se voisi jatkaa vanhaa reittiän (vanha nurmijärventie, riipiläntie, lapinkylä, seutula, männikkä, reuna). Mahtavaa on myös 474a bussin liikennöinti arki-iltaisin (22:07,23:07,00:07 ja perjantaisin 01:07 sekä 02:07!) toivoisin silti myös muita A-vuoroja iltapäivällä 12:55, 13:45, 15:10, 16:25, 17:47 lisäksi, sillä useimmat edellämainituista vuoroista sattuvat niin, että koulusta (tai töistä) tullessa oppitunti (tai työt) ovat loppuneet tasatunnein tai tasapuolitunnein, jolloin keskustan ympäristöstä rautatientorille hakeutuvat julkista liikennettä käyttävät henkilöt eivät ehdi mainittuihin vuoroihin. Yksi muutos kummastuttaa minua. 474 'K'- linja nimittäin. kuinka pitkä matka se oikeasti olisi kävellä hakuninmaantien suuntaan? 300m? 400m? että onko se oikeasti tarpeellista, että koko bussi käy kääntymässä editalla? sitten vielä Reuna-Tikkurila/ Reuna-Jumbo-suuntaan yhteydet. että pitää sitten kaikkialle mentäessä vauhtaa liikennevälinettä kahdesta viiteen kertaan! katriinasta tikkurilaan liikennöivä 46-linja lähtee aina noin puolentunnin välein, mutta sitäkin pitää sitten yleensä odottaa katriinan pysäkillä kahdestakymmenestä minuutista alaspäin. Jumboon neljäkutosella lähtiessä onkin sitten joko n. 1,5km kävely tikkurilantieltä jumboon, tai vaihto seuraavaan bussiin. Toinen mahdollisuus päästä jumboon on ajaa neljävitosella tai 474:lla myllymäen koululle josta voi jatkaa 53,56,51...jne bussilla. Nämä yhteydet ok. Aamuisin helsinkiin reunasta olisi mahtavaa jos klo 06:44 katriinasta lähtevä 474vk lähtisi reunasta asti ja aikaistaisi lähtöänsä vaikka niin että lähtö reunasta olisi kello 06:35, jolloin se olisi klo 6:44 katriinassa (matkaaika päättäriltä katriinaan n. 9min)ja kaikki (reunalaiset, koivupääläiset ja editalaiset pääsisivät keskustaan niin, että kouluihin (tai töihin) kahdeksaksi haluavat pääsisivät(=474AVK). Kiitos mahdollisuudesta vaikuttaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos linjan 45/45K arkivuorojen lisäämisestä ruuhka-aikaan.
      474A vuoroja voisi vielä lisätä siten, että kulkisi kerran tunnissa aamulla ja iltaisin.
      Samoin edes joitakin 474A vuoroja takaisin viikonloppuun. Nyt Reunasta pääsee viikonloppuisin vain kerran tunnissa 45:lla Vantaankoskelle, josta vaihto junaan.
      Onko 474K kiepaus Hakuninmaalle todellakin tarpeen?

      Poista
  18. Noin niin kuin yleisemmin. Miksi Vantaan bussien 452,453,474 pitää toimia töölöläisten sisäisenä matkustuslinjana. Ketuttaa kun joku yksinäinen kulkija astuu Vantaalle menevään bussiin ja matkustaa Mannerheimintietä pari pysäkinväliä. Mutta kun ratikka ei kelpaa. Menee turhaa aikaa tälläisiin pysähdyksiin. Samalla matkan nopeuttamiseksi Mannerheimintieltä voisi poistaa joka toisen pysäkin. Siellä on paikoin parin sadan metrin välein näitä. Ei ihme että matka kestää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten olisi vanhan "pikavuoro" käytännön palauttaminen: Helsinin keskustaan mennessä, esim. Hämeenlinnantien päättyessä, ei kyytiin voi nousta mutta pois saa jäädä.

      Poista
    2. Näitä "pikavuoroja" olen myös kaivannut erityisesti linjalle 474, jonka reitti on todella pitkä. Pikavuorojen sijaan 474:n reittiä on kuitenkin vain entisestään pidennetty, kun K-vuorot alkoivat koukkaamaan Editan kautta.

      Poista
    3. Todellakin, pikavuoroja 474:lle. Nyt matka kestää toivottoman kauan ja Helsingin puolella on omia busseja! Ja koukkaus Editalle tuntuu aika turhalle, kertaakaan ei iltapäivällä ole tullut sieltä matkustajia, kun olen bussissa körötellyt.

      Poista
    4. Olen samaa mieltä: 474 on naurettavan hidas eikä todella houkuttele käyttämään bussia kuin äärimmäisessä hädässä. Miten 20 km:n matka voi kestää tunnin? Kierto Editan kautta tuntuu todella turhalta. Kannatan ajatusta "pikavuoroista".

      Poista
    5. Ehdottomasti PIKAVUOROJA 474:lle!!! Erityisesti ruuhka-aikoihin, jolloin bussin "tee Vantaa tutuksi" -kiertoajelu vie tajuttoman kauan aikaa ja sitten tietysti vielä Stadin päässä joku töölöläinen hyppää kyytiin...

      Poista
    6. Varmaankin löytyy muutama henkilö päivässä, jota Edita -kierros palvelee. Yleensä koukkaamassa käydään turhan takia. Näin pitkä linjan tulisi olla nopeampi. Edita-kierros pois ja ruuha-aikoina myös pikalinjoja. On turhauttavaa, kun bussi pysähtyy joka pysäkillä ja pääasiassa vain laskeakseen Manskulle väkeä ilman, että uusia matkustajia tulee kyytiin.

      Poista
    7. Olen ollut melko hyytynyt myös siihen, että Reunan bussi kiertää mutkia ja makkaroita. Toisaalta pidän hyvänä jokaista bussimatkan kustannuksiin osallistuvaa tahoa, koska pelkillä Reunalaisilla sitä ei makseta. Että antaa kierrellä vain vaikka joskus ketuttaakin. Toki voisi miettiä auttaisiko, jos olisi enemmän vaihtoja ja synkattuja yhteyksiä esim motaria suoraan porskuttaviin busseihin tai juniin.

      Poista
    8. 300- ja 400-sarjan seutulinjoilla noin puolet matkustajista on helsinkiläisiä. Helsinkiläiset siis rahoittavat merkittävältä osin näitä Vantaalle kulkevia bussilinjoja. Ilman helsinkiläisiä matkustajia vuorotarjonta Vantaan seutulinjoilla olisi selvästi nykyistä heikompi.

      Poista
    9. Kaikista kirjoituksista yhtenvedoksi summaten: ketuttaa ja hatuttaa niin makkarat kuin mutkat. Ja kun kerran kirjoittajat ohittavat Tölönkin niin tulkkaan että he menevät Elieliin saakka. Suosittelen syöttölinjaa M-junaan ! Menkööt hesalaiset sitten muihin autoihin kuin 474:ään ja tovotaan että HSL ei vähennä syöttölinjamäärää.

      Poista
    10. On toki hyvä tarjota mahdollisimman monille mahdollisuutta kulkea joukkoliikenteellä. Ei kuitenkaan saa unohtaa keitä varten esim. Martinlaakson bussit on ensisijaisesti tarkoitettu. Jos (joskus isojen tapahtumien jälkeen) Mannerheimintien välipysäkillä bussi ajaa täytenä ohi ja jättää martinlaaksolaiset pysäkille (ja seuraava tulee tunnin kuluttua), ei se paljon riemastuta, jos nuo bussin täyttäjät jäävät Taka-Töölössä pois, ja bussi jatkaa perille puolityhjänä. Kuten joku sanoikin, he voisivat kyllä mennä "paikallisbusseilla ja -ratikoilla".

      Poista
    11. Aivan, pikavuorot linjoille saisivat tulla takaisin! Edes 1-2 pikavuoroa per aamu- ja iltaruuhka. Bussit ovat muutenkin ruuhka-aikoina täynnä, ja Manskulla köröttely kestää Töölön ja Meilahden kohdalla kauan ilman pysähdyksiäkin.

      Poista
  19. Käytän päivittäin bussia 362 tai 360 (eiK, koska se ei kulje Rajatorpan kautta). Vaihdan bussia Töölön tullin pysäkillä, joten juna ei ole toimiva vaihtoehto. Meitä on aika monia muitakin Rajatorpan alueella, joille ei juna tarjoa hyvää vaihtoehtoa. Toivottavasti linja 362 säilyy entisenlaisena sekä reitiltään, että vuoroväleiltään. Niitähän on jo harvennettu melko lailla tai korvattu K:lla. Kaikki Rajatorpasta eivät käy töissä junaradan varressa ja 1-2 bussin sijaan saattaa joutua käyttämään 3-4, jos suora bussiyhteys keskustaan lopetetaan. (Työmatkoihini kuluu nyt ei ruuhka-aikana 1h-1.15h suuntaansa ja ruuhka-aikana 1.30-1.45h).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti samaa mieltä! 362:sta ei saa missään nimessä lopettaa eikä muuttaa pois Rajatorpasta. Kaikkien työmatka ei myöskään lopu Helsingin keskustaan, vaan jatkuu esim. Lauttasaaren suuntaan. Jos 362 muuttaisi reittiään, pitäisi ensin mennä bussilla Myyrmäkeen, sitten junalla keskustaan ja vielä bussilla Lauttasaareen. Aikaa kuluisi kohtuuttomasti, koska 2:lla bussillakin siihen kuluu jo reilu tunti. Ja mitäs sitten tehdään, kun lumihiutale tipahtaa junaradalle ja VR tökkii. Siinä on monen sadan/tuhannen kulkijan työmatka/muu matka katastroofissa. 362:n on jatkossakin ajettava Rajatorpasta Nuijatietä!

      Poista
    2. o 362 Hki-Vihdintie-Varisto-Vapaala-Askisto ja
      o 363 Hki-Vihdintie-Pähkinärinne-Hämeenkylä-Petikko-Vantaankoski

      Kummassakaan suunnitelmassa ei ole Rajatorppaa??? Mikähän bussi kulkee sen kautta? Kuten edellä on todettu, kaikki rajatorppalaiset eivät ole junaradan (edes lähellä) varrella töissä. Jos pitää kulkea aamuin/illloin bussilla Myyrmäkeen junalle, tekee se kaksi matkaa ja 15-30min matka-aikaa lisää. Ei hyvä :(

      Poista
  20. Linja 53 on aina myöhässä Peijakseen päin mentäessä. Myyrmäen ja Martinlaakson väliseen matkaan kuuluisi kulua 10 minuuttia, mutta lähes joka kerta, bussi 53 on myöhässä noin 5 minuuttia. Miten tämä on mahdollista?

    VastaaPoista
  21. Ihmettelen miksi linja 51 ei enää liikennöi Martinlaaksontietä vaan Louhelan kautta Martinlaakson asemalle. Tämä oli ennen hyvä yhteys Martinlaaksosta lentoasemalle. Mielestäni ei ole mielekästä käyttää kahta bussia, ensin yhdellä Martsarin asemalle ja sieltä edelleen bussilla 51 lentoasemalle. Nykyisin linja 51 palvelee ainoastaan niitä, jotka asuvat lähellä asemaa. Näin unohdetaan ne, jotka asuvat lähellä Raappavuorenrinnettä. Siirtäkää reitti entiselleen!

    VastaaPoista
  22. Bussien 51, 56 ja 510 siirryttyä kulkemaan Louhelan kautta aikataulujen lyhentämiseksi johtuu vain siitä kun siltä väliltä ei tule matkustajia joten siirtäkää pian bussit kulkemaan entistä reittiä. Eikös tarkoitus olekaan ihmisten palveleminen julkisilla kulkuneuvoilla vaan ainoastaan mahdollisimman lyhyt reitti, ihmettelen vaan?

    VastaaPoista
  23. Asun Martinlaaksossa, töissä käyn Mankkaalla, Espoossa. Käytän päivittäin julkistaliikennettä. Junalla Huopalehteen vaihto A-junaan Leppävaaraan josta vaihto bussiin. Yhteys toimii hyvin, odotusajat lyhyet. Bussi 510 toimii hyvin, minulle sopii uusi reitti hyvin. Bussi 39 Helsinkiin on hyvä uudistus Pitäjänmäelle. Liikenneyhteydet Martinlaaksosta ovat mielestäni hyvät. Aikataulussa pysyminen, 5-10 minuutin hyöhästyminen aikataulusta johtuu yleensä matkustajista itsestään ja muusta liikenteestä. Ei valittamista.

    VastaaPoista
  24. 474-linjan koukkaus Hakuninmaalle on täysin tarpeeton. Yleensä Editan pysäkki on aivan tyhjä eikä kukaan edes jää siinä pois.

    VastaaPoista
  25. Toivottavasti linja 453 säilyy ennallaan (eikä vuorovälejä enää harvenneta). Vaikka Martinlaaksosta menee juna Helsinkiin, se ei palvele niitä, joilla on matka Hämeenlinnanväylän tai Mannerheimintien varrelle. Pikavuorojen palauttaminen olisi tervetullutta siinä muodossa, että Mannerheimintieltä voisi vain nousta bussiin, mutta ei jäädä pois. Helsingin sisäistä liikennettä on riittävästi palvelemaan niitä matkustajia, joilla on vain lyhyitä matkoja Mannerheimintiellä !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen räysin samaa mieltä! Linjan 453 reitti täytyy säilyttää ennallaan. Jos pakotetaan käyttämääm junaa, tulee monille isoja hankaluuksia.

      Poista
    2. Olen täysin samaa mieltä! Linjan 453 reittiä EI saa muuttaa. Jos pakotetaan käyttämään junaa, tulee monille isoja hankaluuksia.

      Poista
    3. Liityn joukkoon ja kannatan myös linjan 453 säilyttämistä. Vaikka harvoin matkustankin julkisella liikenteellä, teen sen yksinomaan bussilla. Joudun vaihtamaan töihin mennessä Töölössä toiseen linjaan ja pelkkä junan käyttö ja sitä myöten vaihto muualla hidastaisi matkaa melkoisesti.

      Poista
    4. 453 on kyllä melkoinen unelmalinja. Tuntuu, että se vastaa hyvin moneen tarpeeseen ja on usein ihan täynnä.

      Poista
    5. Samaa mieltä! 453 on tärkeä linja. Käytän paljon myös 452:ta. Juna ei ole kaikille käytännöllinen vaihtoehto.

      Poista
  26. Kiitos 45/45K vuorojen lisäyksestä tunnista 2 kertaa tuntiin iltapäivisin ja aamuisin.Pidetään vähintään tämä.
    Viikonlopun vuoroja voisi tihentää vaikka tunnista 45 minuuttiin, jo sekin olisi iso parannus.

    Kiitos 474A vuorojen lisäämisestä arki-iltapäiviin, se on jo ollut iso parannus. Hienoa olisi saada vähintään yksi 474A-vuoro tunnissa edes aamuksi 6.30-8.30 ja iltapäiviksi 14-19. Muutama 474A-vuoro myös viikonloppuun tai tahdistus vaihtoehtoisesti 45/474 (vaihto Katriinan sairaalalla).
    Joka tapauksessa yksi suora bussivuoro Helsingin keskustaan pitää säilyttää.

    VastaaPoista
  27. Linjan 510 reittiuudistus Myyrmäessä (Louhelan aseman ali suoraan Martinlaaksoon) ei mielestäni ole onnistunut siten, että se palvelisi suurinta osaa kyseisen linjan matkustajista. Olisi hyvä, että reitti saataisiin takaisin kulkemaan Uomatietä ja Raappavuorentietä kohti Martinlaaksoa. Toivoisin myös, että samainen linja kulkisi viikonloppuisin Leppävaarasta Uomatien ja Raappavuorentien kautta Martinlaaksoon, eikä jäisi Myyrmäen asemalle. 510 on ollut omien kokemusteni mukaan lähes mihin aikaan päivästä tahansa hyvin suosittu linja, joka on palvellut juuri Raappavuorentien ja Uomatien varrelta kyytiin nousevia Espooseen (Leppävaara, Otaniemi, Tapiola) matkustajia.

    VastaaPoista
  28. Linja 53 Myyrmäestä Peijakseen kestää 45-60 min. Kun tähän lisää odotusajan ym. niin matka kestää kohtuuttoman kauan. Miksi bussin tarvitsee kiertää kaikki mahdolliset paikata ja miksi bussi saattaa seisoa ja odottaa Tikkurilan asemalla? Tikkurilasta ja idästä on muitakin kulkuyhteyksiä Peijakseen, mutta länsi-Vantaalta ei. Ehdottaisinkin suorempaa yhteyttä Peijakseen, tämä vähentäisi yksityisautoilua sinne ja matkasta Peijakseen jotenkin kohtuullinen. Taksi Myyrmäestä Peijakseen on kallis. Nykysin siinä ajassa, joka vie Myyrmäestä Peijakseen kerkiäisi puoliväliin Turkuun. Monet Myyrmäkeläiset pitävät matka-aikaa kohtuuttomana.

    VastaaPoista
  29. Myyrmäen asema on aivan liian ahdas! bussit jäävät aikataulusta jälkeen ihan vaan siinä, että jonottavat laiturilleen + odottavat kääntymistä Jönsaksentielle. Varsinkin ruuhka-aikaan tähän ruljanssiin voi kulua minuuttitolkulla aikaa.

    Toisella puolella Jönsaksentietä voisi olla toiseen suuntaan (Martinlaaksoon/Kaivokselaan) myös pysäkki (laituria 7 vastapäätä) jossa pysähtyisivät bussit, jotka nykyään "koukkaavat" Myyrmäen aseman tullessa Rajatorpan suunnasta ja jatkavat Myyrmäestä vielä eteenpäin. Eli 39,51,55,510,530.

    Tämä helpottaisi huomattavasti terminaalin bussiruuhkaa, kun osa ajaisi Jönsaksentietä suoraan pysähtyen kuitenkin Myyrmäen aseman kohdalla.

    VastaaPoista
  30. Olisi erittäin mukavaa jos linjojen 535 ja 514:n vuoroja lisättäisi. Ne ovat ainoat bussit jotka vievät Espoosta Lentokentälle. Bussit kulkevat kerran tunnissa jos sitäkään. On outoa, että esim nro 519 kulkee usein ja muutkin jotka menevät lentokentältä Helsinkiin, mutta Espooseen menevät kulkevat harvoin ja kalustot ovat yleensä vanhaa kaliperia. Jos 514 ja 535 kulkisivat useimmin olisi helpompaa mennä Espoon puolelta lentokentälle, kun tehdä useita vaihtoja Vantaalla.

    VastaaPoista
  31. Vantaanlaakson seutulinjoissa (474, 451) on puolen tunnin tauko (6:42-7:11) vilkkaimpaan työhönmenoaikaan. Tuolloin ei kulje myöskään 55 tai 57 - näillä pääsisi edes junalle. Tauon jälkeen tulee monta seutulinjaa muutaman minuutin välein - tosin useimmat 474-vuorot käyvät Hakuninmaan kautta, mikä on kyllä melko käsittämätöntä huomioiden sieltä tai sinne kulkevien matkustajien määrä - kymmenien vantaalaisten/per bussi työ- ja koulumatkat pitenevät näin. Olisiko mahdollista saada aamuin illoin yksi Hämeenlinnanväylällä pysähtymätön seutuvuoro?

    VastaaPoista
  32. Linja 453. Nykyään bussi 453 palvelee hyvin, kun se kiertää Kukintien kautta, ja toivoisinkin, että uudistuksissa huomioitaisiin jatkuma tälle linkille. Kivimäessä asuu paljon eläkeläisiä, ja matka asemalle tai Martinlaaksontielle on mäkinen ja raskaskulkuinen varsinkin talvella. On myös turvallisempaa päästä lähelle kotia iltamyöhällä, kun tulee visiitistä tai teatterista.

    VastaaPoista
  33. Samaa mieltä muutaman muun kirjoittajan kanssa: suora bussiyhteys Länsi-Vantaalta Helsinkiin on säilytettävä.
    Mannerheimintien loppupäähän on päästävä jollakin tavalla suoraan, ei mutkittelemalla bussi-juna-bussi -reittejä.

    474K:n koukkaus Hakuninmaalla on naurettava. Editan pysäkiltä ei ainakaan neljän tai viiden aikoihin iltapäivällä tule juuri koskaan ketään kyytiin, ja aamuisinkin olen nähnyt maksmissaan yhden ihmisen poistuvan bussista Editan pihalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpä ole itsekään montaa kertaa nähnyt kuin pari kertaa kenenkään jäävän kyydistä/tulevan kyytiin tuolta Editan pysäkiltä.

      Tuosta 474 koukkaamisesta Hakuninmaan kautta kerrottiin aikanaan aikanaan "Luoteis-Helsingin linjastosuunnitelmassa", jota ei varmaankaan moni vantaalainen käynyt lukemassa. Itse sattumalta tuon silloin aikanaan huomasin ja laitoin palautetta HSL:lle. Täältä kommentteja lukiessa on kyllä huomannut, etten ole ainoa, jota tuo koukkaus kismittää.

      Poista
  34. Terveisiä Lapinkylästä (Kanniston koulun nurkilta).

    RUUSUT: hienoa, että 45:sen vuoroja on lisätty, nyt tulee välillä viikonloppunakin käytettyä Vantaan palveluja Myyrmäessä (eli ei aina shoppailemaan ym. Stadiin).

    RISUT: 474:lla maisemien kiertely on todella hidasta hommaa. Joukkoliikenne ei ole houkutteleva vaihtoehto autolle. Jos vaihdot osuvat hyvin kohdilleen saattaa jopa tunnissa päästä täältä Pitäjänmäkeen, takaisin päin illalla onkin sitten ihan eri juttu... Kyttäämällä kriittisesti reittioppaan tarjoamat vaihtoehdot saattaa hyppimällä välineestä toiseen päästä kotiinkin ennen yötä.

    RISUT2: Vantaalla ei pysäkeillä kerrota selkeästi, mitä busseja niiltä kulkee. Uutena asukkaana selvittelin 474, 474A, 474V reittejä. Kun ei muuten auennut, päätin kävellä pysäkeille katsomaan, että mille pysäkille milloinkin pitäisi mennä. Mutta sepä ei asiaa auttanut, kun kaikilla pysäkeillä luki vain 474. Pitäisi olla helposti kenen tahansa matkustamaan haluavan nähtävillä, että mistä mikäkin bussilinja kulkee.

    VastaaPoista
  35. Ehdottaisin Länsi Vantaalle kahden bussin rengaslinjaa :
    Myyrmäen as-Rajatorppa-P:rinne-Hämeenkylä-Varisto-
    Martinlaakson as-Vantaankoski-Vantaanlaakso-Kaivoksela tai Louhela-Myyrmäen as. Toinen bussi ajaisi reittiä myötäpäivään ja toinen vastapäivään, yhdistäen alueen tärkeimmät terveys/likunta ym. palvelut sekä tarjoten kolme solmukohtaa (M:mäki ja M:laakso, Hämeenlinantie vaihtaa junaan taikka busseihin (paikallisliikenne ja kaukoliikenne)

    VastaaPoista
  36. Bussiyhteydet Petakseen ovat heikentyneet! Viime vuosina meille kulki linja 36 ja se toimi todella hyvin. Lisäksi ruuhka-aikoina taksilinja 2 lisäsi vaihtoehtoja. Nyt Martinlaaksosta pääsee Petakseen vain noin kerran tunnissa iltapäivisin. Jos linja ei palvele ihmisiä, se ajelee tyhjänä ja pian todetaan ettei kyydille ole tarvetta! Miksi Vantaalla ei kehitetä Helsingin tyyliin kutsulinjaliikennettä? On selvää että pikkukylillä ei ole suuria matkustajamääriä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin! Tänä vuonna karsitaan loputkin joukkoliikenteen käyttäjät Petaksesta. Meille kulkee neljä eri linjaa, ja jokainen niistä harvoin ja huonosti, erikoisin ajaa vain pari vuoroa päivässä. Täytyy olla varsinainen suunnittelija, kun selvittää mikä linja milloinkin tulee Petakseen tai lähtee Petaksesta, ja minne se menee.

      Martinlaakson suuntaan menevät aamulinjat lähtevät noin kymmentä vaille tasatunnin, jolloin lukiolaiset ja muut opiskelijat varmasti myöhästyvät ensimmäiseltä tunnilta, vaihtoehtona on olla koulussa tuntia liian aikaisin. Siispä ei kuljeta bussilla vaan pyydetään vanhempia kuskaamaan.

      Vaikka 36 kulki vain kerran tunnissa, se oli sentään ennustettava, muistettava ja selkeä, tasalta sinne ja puolelta tänne.

      Poista
    2. Ne jotka lukevat edellisen, älkää todellakaan kuvitelko, että Petaksessa neljä linjaa merkitsisi tiuhaa liikennöintiä. Kaksi linjoista, 37 ja 38, menee muutamana vuorona aamulla yhteen suuntaan ja iltapäivällä toiseen. En esim. ymmärrä, kuka matkustaa 37:lla?

      Arki-iltaisin ei Petakseen ole julkisilla asiaa puoli yhdeksän jälkeen, ja viikonloppuisin on tultava kotiin viimeistään puoli seitsemän bussilla - tai taksilla. Kävelymatka Hämeenlinnantieltä on kuitenkin asuinpaikasta riippuen 1-3 kilometriä, tie on kapea eikä kävelytietä ole kuin pienellä matkalla. En suosittele pimeällä ja liukkaalla.

      Poista
    3. Olisi toivottavaa, että Petaksessa asuvat pystyisivät oikeasti käyttämään julkisia koulu- ja työmatkaliikenteeseen. Vuosien saatossa on "hienosti" toteutettu aiemminkin aikataulutus niin, että esim. koululaiset eivät pääse myöhästymättä kouluun / opiskelupaikkoihin ilman vanhempien kuskausapua ja iltaisin on turvauduttava taksikyytiin. Näin kävijämäärät on pakostakin pudonneet ja linjoja / vuoroja lakkautettu käyttäjien vähyydestä johtuen.

      Bussivuorojen (2,37,38&48) runsas määrä antaa aivan väärän kuvan palvelutasosta. Voi näyttää paperilla hyvältä, mutta käytäntö onkin aivan toinen juttu. Täältä ei pääse vaihtamatta kulkemaan Myyrmäkeen (kuten 36 liikennöidessä) ja se aiheuttaa ongelmia ainakin ikääntyneemmälle väestölle, koska harvalla heistä on ajokortti / auto käytettävissä.

      Poista
    4. Suunnittelussa ei myöskään tule unohtaa kivistöön kulkevia koululaisia joiden näin ollen myös täytyy ehtiä kouluun ajoissa. Petaksesta tulee olla jo pelkästään pieniä kulkijoita ajatelleen suora yhteys kivistö koululle ja tietysti takaisin ilman kävelyä isommille teille. Esim.talvisin auraus täälä on mitä on,milloin sattuu ja tiet ovat kapeat joten matka on vaarallinen.

      Poista
    5. Petaksen linja 36 korvattiin pääosin pienkalustolinjalla 2 sekä osin muilla linjoilla, koska linjalla oli erittäin vähän käyttäjiä. Petaksen pysäkeiltä nousi linjalle 36 viime talven arkipäivinä yhteensä hieman yli 20 matkustajaa päivässä eli keskimäärin 1,4 matkustajaa lähtöä kohden.

      Poista
  37. Vantaan Syväojalta pääsee Myyrmäen ja Helsingin suuntaan Korsisaaren ja Ventoniemen tarjoamalla kyydillä. Itse vältän näiden linjojen käyttöä viimeiseen saakka mm. siitä syystä, että lippujen hinnat poikkeavat melkoisesti "Vantaan sisäisen" hinnoista. Jos satunnaisesti matkustat näillä busseilla esim. Syväojalta Myyrmäkeen saat pulittaa aikuisen matkalipusta 4,60 euroa, yhteen suuntaan. Tämä sama lippu ei kelpaa "jatkoyhteytenä" Vantaan sisäiseen bussiin, joten Kaivokselan pysäkiltä on käveltävä Myyrmäkeen. Alla lainauksia linkistä:
    http://www.hsl.fi/FI/liputjahinnat/muutliput/Sivut/Uliikenne.aspx

    "U-linjojen busseissa kelpaavat HSL:n matkakortille ladatut kausi- ja arvoliput sekä vuorokausiliput ja kertakortille ladatut kahden tunnin liput. U-liikenteen busseissa ei ole matkustajien käytössä kortinlukijoita, minkä vuoksi matkakortti annetaan kuljettajalle, joka veloittaa kortilta arvolipun, rekisteröi kausilipun tai vaihdon."

    "HSL:n lippujärjestelmän kertaliput eivät kelpaa. Niinpä esimerkiksi lähiliikenteen junasta tai HSL:n seutubussista ostetulla kertalipulla ei voi vaihtaa U-liikenteen bussiin. Myöskään automaateista ostetut kertaliput eivät kelpaa."

    Ruuhka-aikoina (arkisin klo 7.17-9.49 ja 12.11-16.33) Vantaan sisäinen linja 43 koukkaa Klaukkalan sillan kautta, jolloin on mahdollista reippailla (kävelymatka 2.5 km) 43:n pysäkille, vanhan Hämeenlinnantien piennarta pitkin.

    Vaikka kuinka kannatan kestävää kehitystä...kylämme palvelut ovat vielä kovin, kovin kaukana. Auto on siis valintani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oletko kuullut matkakortista, Kelpaa U-busseissa ja tulee kertalippuja halvemmaksi. Vaikka sellanen mihin lataat arvoa?

      Poista
  38. Lisää esim. bussin 43 vuorojam suoraan Kivistöstä Vantaankosken asemalle! Kivistöön tulee koko ajan lisää väkeä ja bussivuoroja on harvennettu, mikä järki siinä on.
    On toivottoman hidasta kun bussit 474 ja 43 odottelevat kehä III:n pysäkillä toisiaan. Joskus jompi kumpi on unohtanut "treffit" ja mennyt menojaan, toinen odottelee parhaimmillan 15 min. ja sitten kuljettaja ryhtyy soitteleemaan...
    Oma auto + juna yhdistelmä on toki mahdollista, mutta tuntuu älyttömältä. Vantaankosken aseman parkkipaikkakin usein täynnä.
    Bussi 474 on niin hidas, palvelee enemmän Mannerheimintien asukkaita pysähtelemällä joka pysäkillä. Pitäsi saada 1. poistumispysäkki Hämeenlinnantielle.

    VastaaPoista
  39. 474:n tilalle Kivistöstä eteenpäin kohti stadia pitäisi saada pikalinja kunnes junarata on valmis. Matka on aivan järjettömän hidas kun (anteeksi vaan) kaikki Vantaanpuistot, Vantaanlaaksot ja parhaimmillaan Editat käydään kiertämässä ennen kuin päästään matkantekoon isolle tielle. Tämä hitaus ohjaa yksityisauton käyttöön ihan oman järjettömyytensä vuoksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatetaan! Tänne Kehä kolmosen pohjoispuolelle muuttaa koko ajan lisää asukkaita. Miksei tänne voisi perustaa omaa linjaa, joka ajaisi jo Kivistön liittymästä Hämeenlinnantielle kohti keskustaa. Linja pudottaisi varmasti yksityisautoilijoiden määrää!

      Poista
    2. Kannatetaan, lähtö Reunasta , suoraan Kivistön liittymästä Hämeenlinnantielle

      Poista
    3. Kyllä pitkä linja kuten 474 olisi hoidettava niin että väli keskusta-kehä3 ajettaisiin suoraan ja pikana, loppupäässäkin voisi nopeuttaa reittiä, säästää polttoainetta ja luontoa ajamalla Hämeenlinnanväylää suoraan Martinlaakson liittymään ja sieltä Vantaanlaksoa pitkin Vanhalle Nurmijärventielle, koordinoida vaihdot Kinkerinkujalla ja siitä suoraan Vanhaa Hämeenlinnantietä Riipiläntielle ja siitä Kivistöön. Vantaanpuistoon ei ole pitkä matka Vanhalta Hämeenlinnantieltä ja Mestarintien väki jaksaisi varmaan kävellä parisataa metriä lisää kun matka-aika samalla lyhenisi merkittävästi. Linjan 43 reitti Åbyn läpi on myös älytön, pelkkää metsää sensijaan että ajettaisiin Piispankyläntietä Riipiläntielle ja ympyrästä Kenraalintietä Kivistöön jolloin Koivupää, Lapinkylä ja Kivistö saisi paremmat yhteydet ja busseihin tulisi lisää matkustajia. Tarvittaessa muutama vuoro voisi käväistä kääntymässä Kivistön koululla jolloin oppilaat pääsisivät ovelle asti ja kotiin sieltä. Ko. mutka veisi enintään 5 minuuttia lisää.

      Poista
  40. Aivan samaa mieltä kuin 27. syyskuuta 2012 7.00. Tässä Länsi-Vantaan liikenteessä korostuu se, että 474 linjalla yritetään palvella kaikkia asukkaita joka puolella, joka johtaa siihen, että kukaan ei saa kohtuullista palvelua. Se on yleisemminkin joukkoliikenteen ominaisuus. Kaikille jotakin, niin kukaan ei ole tyytyväinen. Asun 474:n varrella Vantaanlaaksossa ja ymmärrän hyvin pohjoisessa asuvia, sinne on pitkä ja hidas matka.

    VastaaPoista
  41. Vantaanlaakson itäisen puolen liikenne on melko onnetonta. Bussit 415 ja 451 kuljettavat suuntaansa yhteensä 15 vuoroa arkipäivisin, viikonloppuisin ei lainkaan. Osoitteesta riippuen matka 474:n, 453:n tai Vantaan sisäisten bussien pysäkeille on pitkä, parhaimmillaan kilometrin mittainen. Lisäksi 415 ja 451 pysäkeillä on kaiketi kaikkien Vantaalla liikennöivien bussien aikataulut mutta EI kyseisten bussien. Mikä mahtaa olla logiikka?
    Vantaanlaaksoon, Vanhan Nurmijärventien tuntumaan, rakennetaan hiljalleen koko ajan uusia asuinrakennuksia joten tarvetta julkiselle liikenteelle olisi.

    VastaaPoista
  42. Varistosta pelkkä junayhteys ei riitä Helsinkiin. 362 kulkee harvoin välein, mutta sitä tarvitaan ja se saisi kulkea tiheämmin myös päiväsaikaan. Kerran tunnissa on liian harvoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. Varistosta Vapaalan ja Rajatorpan kautta keskustaan kulkevaa bussia (362) tarvitaan ehdottomasti. Alueella asuu paljon esim. Meilahteen ja Vihdintien varteen töihin meneviä. Meille juna ei ole millään lailla toimiva vaihtoehto. Ei myöskään kaikille oma auto. Vapaalan-Rajatorpan "perukoilta" on pitkä matka kävellä Vihdintien varteen. Varsinkin syksyn vesisateilla ja talven liukkailla.

      Poista
    2. Seutulinjaa 231 Hämeenkylästä voisi jatkaa Varistoon.

      Poista
  43. Nykyään linja 510 kulkee Martinlaaksosta Westendiin. Sen vuoroväli on 10-20 minuuttia. Olen itsekseni miettinyt sellaista ratkaisua, että laitettaisiin linja 510 lähtemään Kanniston koululta (tai vaikka Katriinan sairaalalta). Silloin saataisiin kerralla Kivistön poikittaisliikenne kuntoon, ja lisäksi toimiva yhteys Vantaankosken asemalle ja sieltä keskustaan.

    VastaaPoista
  44. Käytän päivittäin linjaa 46 Katriinan sairaala- Tikkurila-Katriinan sairaala. Pysyyhän linja käytössä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 576 SUORA BUSSI!
      http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/Documents/Aviapolis/UUSI_Yhdistetyt_linjat_22052012.pdf

      Poista
  45. Peijas-Hiekkaharju-Martinlaakson linjaa suhaavat3. lokakuuta 2012 klo 16.05

    53.sta EI SAA LOPETTAA! Nyt sillä pääsee kätevästi töijin martinlaakson voimalaitoksen lähelle ja siinä kohdin useampikin isompi tehdas, kuten Murata. Nyt pääsee Hiekkaharjusta yhdellä bussilla kotoa Töihin ja kouluun Myyrmäkeen, kaikki ei todellakaan hyödy marja-radasta. Tulevaisuuden suunnitelman mukaan on odotettava Tikkurilassa vaihto bussia ja eivät todellakaan tule menemään sujusti, vaan n.10-15min odotukset eli matka-ajat pitenee...Entäs nämä jotka tarvii päästä Peijakseen? Ei varmana ilta/yövuorolaista hotsota odottaa bussin vaihtoa ja taisi olla niin, ettei esim. Yövuoroon (ainakaan juuri voimalan suunnalle) edes pääse kävelemättä sellaisen tien varteen, josta menee bussi tikkurilaan tai Leinelään. Meidän perheessä ainakin auto astuu kuvaan, kun 53 poikkastaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 574 Martinlaakson Tikkurilasta. http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/Documents/Aviapolis/UUSI_Yhdistetyt_linjat_22052012.pdf
      Nyt tulee kamala vaihto: Bussilla Hiekkaharjuun ja siitä tolla 574 -linjalla. Eli autokauppaan mars!

      Poista
    2. Oikein hyvä kommentti. Martinlaakso-Myyrmäki alueelta käy paljon ihmisiä töissä Kehä III varrella, ja lisää työpaikkoja syntyy sinne koko ajan. Hyvät julkiset yhteydet pitää liikenteen Kehällä siedettävänä

      Poista
  46. Linja 57 toimii hyvin! Voisi ajaa myös kesäisin.

    VastaaPoista
  47. 452 kulkee liian harvoin. Menenkin mieluummiin Tullinpuomiin bussilla ja Pasilasta junalla, ettei tarvits ekytätä aikatauluja, Siloin kun juna ei kulje (sattunut liian usein), töihin on mentävä taksilla, kun vaihtoehtoja ei ole. Jos junalla matkustavat lisääntyvät ja vaihtavat Pasilassa länteen tai itään meneviin busseihin, tulee ongelmia Pasilassa. Jo nykyisin bussipysäkki on aamuisin varsinainen rysä ja ahdas. Yhtään lisää poikittaisvuoroja ei sinne mahdu.

    VastaaPoista
  48. Älkää vaan kajotko linja 474:ään muuten kuin vuorovälejä lyhentämällä tai vuoroja lisäämällä Reunaan. Kerranhan ko. linjaa oltiin jo lopettamassa kokonaan, mutta onneksi ilmeisesti kansalaispalautteen asiosta se sai jatkaa. Editan kiekan voisi hyvin jättää pois ja pikavuoro olisi tosi juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kehäradan myötä Helsingistä Kivistöön pääsee junalla 10 minuutin välein noin 25 minuutissa. Nykyisellä linjalla 474 matka-aika Helsingistä Kivistöön on noin 35-50 minuuttia ja vuoroväli 20-60 minuuttia eli junayhteys parantaa Pohjois-Vantaan yhteyksiä merkittävästi. Kivistön asemalta pääsee jatkamaan bussilla Katriinan sairaalan ja Reunan suuntaan. Matka-aika Helsingistä Reunaan nopeutuu vaihdosta huolimatta ruuhka-aikaan jopa 15-20 minuutilla ja muina aikoina noin 5-10 minuutilla.

      Poista
    2. Koittakaa nyt muistaa että kaikki työpaikat eivät sijaiset Helsingin keskustasssa! Myös
      Meilahdessa ja muualla Hämmenlinnanväylän ja Mannerheimintien varessa on työpaikkoja. Niihin pitää olla myös saavutettavuus Länsi-Vantaalta kohtuulisessa ajassa julkisilla. Autolla matkaa kestää n. 15 min Riipilästä. Bussilla nyt hiukka päälle tunti ja tulevaisuudessa kulkuneuvosta toiseen vaihtaen voimme olettaa pääsevämme matkustamaan jo puolitoista tuntia suuntaansa.
      En edelläänkään ymmärrä miksi junaa pidetään ainoana kulkuvaihtoehtona. Miksi ei voi olla eri vaihtoehtoja, jotka tukevat toinen toisiaan. Silloin julkinen liikenne on autoilijoillenkin todellinen vaihtoehto.

      Poista
  49. Linjalla 474 vaihdetaan kuljettajaa nykyään Silvolan kohdilla, kun ennen vaihtopaikka oli Kinkerikujan pysäkki. Nyt on jokusen kerran käynyt niin, että 474 odottaa kuljettajaa Silvolassa ja 43 odottaa 474:ää Kinkerikujan pysäkillä. Ja jos kuski on pahasti myöhässä, ehtii 43 lähteä Kinkerikujalta eteenpäin ennen 474 saapumista. Entinen järjestely oli parempi, kun vain toinen bussi myöhästyi yhden kuljettajan myöhästyessä.

    VastaaPoista
  50. Tosi usein bussit 44,45 ja 474 lähtevät Katriinan sairaalasta kymmenen minuutin sisällä.Kaikilla kolmella bussilla pääsee periaatteessa Myyrmäkeen ja Helsinkiin, 474:sta voi vaihtaa 43:seen ja 44:sta ja 45:sta voi vaihtaa Vantaankoskella vaikka junaan. Olisi paljon parempi jos vaikka Katriinan sairaalalta lähtisi vaikka vartin välein bussi, kuin kolme bussia suunnilleen samaan aikaan kerran tunnissa. Sama pätee kun haluaa päästä Myyrmäestä kotiin Seutulaan. Jouduin odottamaan puoli tuntia Myyrmäessä että 43 lähtee ja seitsemän minuuttia sen jälkeen 44 lähti ja seitsemän minuuttia sen jälkeen 45 lähti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käytänössä linjat 43-45 eivät tue syöttöliikennettä junasemille, koska aikataulut nivoutuvat ajallisesti linjan 474 kanssa. Linjat 43-46 suunniteltava uudestaan syöttöliikennettä ajatellen.
      474:n ajettava pari ruuhkavuoroa suoraan Helsingin keskustaan ja takaisin.
      Lansi-Vantaan yhteyksiä itään parannettava. Nyt Kivistöstä tai Vantaanpuistosta vaikea päästä Aviopoliksen tai Tikkurilan aluelle. Linjan 46 jatkaminen Martinlaakson asemalle auttausi.

      Vantaa on ylpeä siitä että on työpaikkaomavarainen. Vahinko vain ettei näille työpaikoille pääse julkisilla. Aikanaan Kehärata parantaa yhteyksiä, mutta kun ajankohta venyy, aivan kuin rakennettaisiin ydinvoimalaa.

      Poista
  51. Mä haluaisin pääseä Itä-Vantaalta nopeammin Länsi-Vantaalle eli Itä-Hakkilan alueelta Kaivokselaan / Hämeenlinnanväylälle. Bussilla menee tunti ja 10 minuttia, autolla 20-25min. Käyttäisin bussia, jos pääseisin nopeammin ja ilman vaihtamista.

    VastaaPoista
  52. Laittakaa suora bussilinja Itä-Hakkilasta Myyrmäkeen.

    VastaaPoista
  53. Kuljen töihin päivittäin Itä-Hakkilasta Myyrmäkeen. matkoihin menee vähintään 1,5 tuntia suunta illoin aamuin.
    Vaihtoväleissä joutuu odottelemeen, ei ole ajateltu
    aikatauluissa bussin vaihtajia välillä esim. Itä-Hakkila-Hakunila-Myyrmäki, että voisi joustavasti vaihtaa bussia, ilman pitkiä odotusaikoja.
    Työmatkalaisia kulkee tällä välillä paljon.
    Itä-Hakkilalaisilla huonot bussiyhteydet länsi-vantaalle. Suunnitelkaa suora bussilinja Itä-Hakkilasta Myyrmäkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://www.hsl.fi/FI/suunnittelu/Documents/Aviapolis/UUSI_Yhdistetyt_linjat_22052012.pdf

      Kartassa vihreä linja on tiheä "jokerilinja".

      Ps. miksi joka paikkaan pitää saada se suoralinja, se voi palvella jotakin "porukkaa" mutta muita ei. Miettikääpä jos joka paikkaan vedetääs suoralinja,paljonko maksaa? Itä-Hakkilan porukka voi mennä YHDEN (1)vaihdon kanssa Myyrmäkeen tyyliin 570 (jokeri3) + joku linja Hakunilasta Hakkilaan. Itselle kelpais ainakin...

      Poista
    2. Ja älä unhohda 572 -linjaa kanssa, silläkin pääsee Hakunilasta Myyrmäkeen. Eli vaihto Hakunilassa 570/572 -linjoihin. Ei paha?

      Poista
  54. Linja 451 palvelee työaikana Ylästöstä länsipuolelle Helsinkiä. Vuoroja vaan on liian harvakseltaan. Ylästö jää kauaksi kehäradasta ja täällä tulisi säilyttää riittävä julkinen liikenne myös lännen suuntaan.

    VastaaPoista
  55. Linjat 55 ja 57 tarvitaan edelleen varsinkin ruuhka-aikoina mm. syöttämään matkustajia Martinlaakson ja Louhelan/Myyrmäen juna-asemille (mm. Ylästön ja Vantaanlaakson suunnasta). Itse käytän enemmän linjaa 451 kuin 474 kulkiessani Helsingin keskustaan. Niiden osalta on hyvä kiinnittää suunnittelussa huomiota siihen, että em. linjojen vuorot eivät kulje lähes samanaikaisesti. Nykyisin tilanne on liian usein sellainen, että em. bussit kulkevat lähes peräkkäin.

    VastaaPoista
  56. Tarvitseeko 510:n välttämättä jatkaa Myyrmäestä Martinlaaksoon? tätä väliähän hoitaa melkein 10 eri linjaa. 510 olisi potentiaalinen linja jatkamaan Myyrmäestä idän suuntaan. Esim. Kaivokselan kautta Vantaalaaksoon tai jopa Ylästöön asti? Se mahdollistaisi näiltä alueilta suoran yhteyden myös Espooseen.

    VastaaPoista
  57. Täältä Vantaanpuistostakin haluamme jatkossa päästä suoralla bussilinjalla Helsinkiin....joten, pitäkää 474 reitti nyt ainakin siltä osin voimassa....Etenkin, kun tästä "keskustasta" on pitkät matkat kävellä juna-asemille..Vantaankoskelle tai tulevalle Kivistön asemalle. Tuntuu että olemme jäämässä väliinputoajien asemaan kaikissa suunnitelmissa. Meitä asuu täällä kuitenkin melkoinen määrä työssäkäyviä ihmisiä jotka eivät omista autoa, tai eivät halua käyttää autoa työmatkoihinsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vehkalan asema on toteutumassa jo Kehäradan liikenteen alkaessa vuonna 2015. Asema tulee sijoittumaan noin kilometrin päähän Vantaanpuiston asuinalueesta, joten Kehärata parantaa myös vantaanpuistolaisten yhteyksiä.

      Poista
    2. Hei! Entäpä Meilahden aluella työssäkäyvät.
      Ei taida Vehkalan asema auttaa siihen?

      Poista
  58. Tästä työn alla olevasta uudistuksesta sekä kommentointipyynnöistä olisi hyvä pitää enemmän ääntä. Itse olen nähnyt ainoastaan hyvin pienen maininnan paikallislehdessä, jota monet eivät lue. Olisiko järkevää jopa jakaa koteihin ja alueen suurten työllistäjien kautta viestiä ihmisille?

    VastaaPoista
  59. Työmatkani on Louhelasta Ilmalaan. Viime talvena, kun junat kulkivat epävarmasti, menin 452 Ruskeasuolle ja vaihdoin 59 tai 23. Se on kohdallani 20min hitaampaa kuin ajallaan kulkeva juna, mutta mieluummin istun lämpimässä bussissa kuin arvailen, montako junaa on peruttu. Toinen vaihtoehto on linja 516 ja vaihto mäkelänkadulla, mutta se on vielä hitaampaa. Linjojen 516 ja 452 tarve ei ole ainoastaan olla hätävarana, jos juna ei toimi. Eivät ne tyhjänä kulje milloinkaan. Vuoroväli saisi olla tiheämpi klo 9 asti.

    VastaaPoista
  60. Suurkiitos bussilinjan 52 reitin oikaisusta. Säästää aamuisin ruuhka-aikaan töihin matkustavalta useita arvokkaita minuutteja, ja on poikittaisliikenteessä ainoa järkevä vaihtoehto. Bussi on ollut aina ajoissa, pääsääntöisesti siistissä kunnossa ja kuljettajat asiakaspalvelutaitoisia.

    Älkää todellakaan edes kuvitelko poistavanne tätä linjaa junaradan valmistuessa, muuten joudun lähteä auton rattiin julkisen liikenteen sijaan. Lentoasemalta kun on työpaikalle kuitenkin 4km matka, eikä sitä kukaan halua varmasti joka aamu kävellä. Toivottavasti ymmärrätte muutenkin linjastouudistusta tehdessänne, ettei joka paikkaan kulje kiskoja ja bussit ovat välttämättömyys.

    Mielummin nautin aamulla bussimatkasta kaikessa rauhassa, kuin kiristelen hampaita Kehä III ruuhkahelvetissä.

    Poikittaisliikennettä kaivataan siltikin lisää, järkevällä reitityksellä suoraan valtaväyliä pitkin ilman turhia kortteliralleja.

    VastaaPoista
  61. Seutuliikenteen poikittaisliikennettä ei saa unohtaa! Kuljen Laaksolahti-Lentoasema väliä ja yhteydet julkisilla todella huonot. 530 ja 51 kulkevat lähes samat reitit Länsi-Vantaalla. 535 kulkee harvakseltaan ja harvojen asuinalueiden kautta. 50 taas ei mene ihan kentälle saakka. Eli aina joutuu vaihtamaan vähintään kerran ja vaihtoajat pitkiä. Linjat alkavat aamuisin suhteellisen myöhään ja päättyvät illalla aikaisin, eli vuorotyöläisellä mahdoton kulkea nykyään bussilla Espoosta Lentoasemalle.

    VastaaPoista
  62. Saattaisin käyttää linjaa 516 ja vaihtaa siitä Koskelantien risteyksessä (Ilmattarentien pysäkki) linjaan 518, jos 518 kulkisi useammin kuin 7 kertaa päivässä.

    VastaaPoista
  63. Kuinka viikonlopun yöliikenne on suunniteltu jatkossa? Nyt M-junan yöliikenne lakkasi kokonaan ja se korvattiin bussilla 452, jolloin matka-aika esimerkiksi Myyrmäkeen on vähintään tuplat siitä mitä junalla. Palaako junien yöliikenne kehäradan valmistumisen myötä?

    Lisäksi 452K reittiä voitaisiin muuttaa niin, Kaivokselan kohdalla jätetään ylimääräinen silmukka tekemättä, kuten yölinja 400N. Varsinkin talvisin bussin edestakainen ajaminen Kaivokselantien kääntöpaikalle vie aikaa, kun bussi joutuu lumikasojen vuoksi peruuttelemaan kääntöpaikalla. Pysäkillä ei usein jää ketään pois kyydistä, eikä kävelymatka edelliseltä pysäkiltä ole kohtuuttoman pitkä. Lisäksi alueen asukkaat voivat käyttää Hämeenlinnanväylää kulkevia linjoja, joilla on pysäkki lähellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä taida junien yöliikenne palata, yöliikenne tultaneen jatkossakin hoitamaan busseilla. Syynä tähän on junaliikenteen huomattavasti korkeammat kustannukset.

      Poista
    2. Toivottavasti saadaan liikenne takaisin Kehäradan valmistumisen myötä 2015, sillä vaikka kustannukset olisivat korkeammat löytyy myös käyttäjiä varmasti enemmän kun reitti pitenee huomattavasti. Mielestäni Länsi-Vantaan yölinjat ovat häpeällisiä, kaikkialle muualle pääsee myös yöaikaan raideliikennettä pitkin. Myös esimerkiksi Myyrmäen aseman kunto on häpeällinen, toivottavasti tähän saadaan jossain vaiheessa selvä parannus ja saadaan asemalle myös kunnollinen ympärivuorokautinen valvonta, jotta aseman kunto saadaan myös pidettyä hyvänä.

      Poista
  64. Petaksen linja yhteydet ei pitänyt mitenkään huonontua???
    Ennen kumminkin pääsi kuudeksi töihin ja iltaisin liikkumaan muullakin kun omalla autolla..kyllä ovat suorastaan p...stä!! Määrällisesti linjoja on nyt paljon, mutta eipä niillä juuri mitään tee..tehkää asialle jotain..voisiko vaikka joku useammin kulkeva bussi pyörahtää täälläkin..lasten harrastuksiin on pakko olla aina viemässä ja hakemassa, kunarki-iltaisin ei kulje kun muutaman kerran bussi:((

    VastaaPoista
  65. Tarvitaan bussi joka kulkee lännestä kehä 3:sta pitkin suoraan. Tulen Kirkkonummen keskustasta Vantaan Tuupakkaan töihin ja mitään oikeasti toimivaa joukkoliikennettä ei ole. Toivon, että kunnat voisivat tehdä yhteistyötä ja huomioida, että pääkaupunkiseudulla työssäkäyntialueet ovat laajat, eikä kaikilla ole taloudellista mahdollisuutta omaan autoon.

    VastaaPoista
  66. Länsi-Vantaalaiset autottomat tarvitsevat linjaa 51 päästäkseen vaikkapa Jumboon ja linjaa 55 mm. Pitäjän kirkolle pääsemiseksi.

    VastaaPoista
  67. Poikittaislinja kehä III niinkuin Jokeri 2!!!
    Varmaan löytyisi käyttäjiä yhtä laitta kun 550 linjalle.

    VastaaPoista
  68. Martinlaakson asemalla on iso aikataulunäyttö. Läpikulkubussit, joista varsinkin useat linja nro 55:n autot, lähtevät asemalta Tikkurilaan päin useita minuutteja ennen näytössä näkyvää aikaa. Ollaksentiellä seisotaan sitten parhaimmillaan neljä minuuttia aikataulua tasaamassa.

    Yllä mainittu hätäinen ajotapa aiheuttaa luonnollisesti matkustajille aikamoista haittaa, kun jää bussin kyydistä odottelemaan seuraavaa. Martinlaakson asema on sen verran tärkeä vaihtoliikenneasema, että matkustajien tulisi voida jatkossa luottaa näyttötaulussa ilmoitettuihin lähtöaikoihin. Asiaa voinee parantaa?

    VastaaPoista
  69. Välille Niipperi(juvanmalmi) - Myyrmäki suora yhteys! siitä kätevä vaihtaa M-junaan, mikäli haluaa jatkaa Helsinkiin ja välttyy turhalta bussin vaihtamiselta ja odottelulta vihdintien varressa mikäli haluaa päästä myyrmäkeen. Lisäksi iltavuoroja lisää niin arkipäiville kuin viikonlopulle, tällä hetkellä mahdotonta päästä kotiin töistä muuten kuin pyöräilemällä tuo n.7km ja talvi tulossa...Tai edes linja 532 takaisin jolla pääsisi martinlaaksoon ja siitä voisi vaihtaa bussiin/junaan myyrmäkeen.

    VastaaPoista
  70. Onko jossain kuvattu Kivistön asemalta suunniteltu syöttöliikenne, esim linjojen 2 ja 43 osalta vai jäävätkö ne lähtemään Martinlaaksosta / Myyrmäestä edelleen ? Ilmeisesti jotain suunnitelmia on tehty koska HSL jossain kohdassa täällä kirjoitti muiden linjojen osalta Kivistön asemalta lähtöjä. HSL:lle kysymys: mistä ko suunnitelmat löytyvät ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunnittelutyötä tehdään parhaillaan ja suunnitelmia esiteltäneen asukkaille vielä marraskuun aikana. Todennäköisesti ainakin osa nykyisistä Pohjois-Vantaan bussiyhteyksistä muuttuu liityntälinjoiksi Kivistön asemalle, koska matka-aika esimerkiksi Myyrmäkeen, Tikkurilaan tai Helsingin keskustaan on junalla selvästi nopeampi kuin bussilla. Toisaalta kustannusten kannalta ei myöskään ole järkevää ylläpitää 10 minuutin välein kulkevan junaliikenteen kanssa kovin mittavaa päällekkäistä bussiliikennettä.

      Poista
  71. Askistosta pitäisi olla suora ja nopea yhteys Helsingin keskustaan. Ei mitään bussilinjaa, joka kiertää puoli Vantaata.
    Nykyiselläänkin Askistosta kestää bussilla helposti yli tunnin päästä Helsingin keskustaan. (363A)

    VastaaPoista
  72. Espoosta lentoasemalle on aivan luvattoman huonot yhteydet. Varsinkin läntisestä Espoosta (= Saunalahti, Kauklahti jne.) ainoa järkevä reitti kulkee Rautatientorin kautta mutta aikaisin aamulla sekään ei toimi. Kuukausilipun haltijana matkaisin mielelläni myös aamukoneille bussilla/junalla, kunhan siihen olisi mahdollisuus.

    VastaaPoista
  73. Linja 435 voisi kulkea aamulla Koskelo - Juvantie - Martinlaakso - Helsinki, jolloin 452 reitti voisi olla Myyrmäessä raappavuorentie - vaskivuorentie ja lenkki raappavuorentie - uomatie - myyrmäentie jäisi pois. Uomatien asukkaat pääsevät 435 kyytiin Louhelantiellä.

    Myyrmäestä/Martinlaaksosta tämä 435 on ainut suora yhteys Huimalaan. Klo 17 maissa joutuu menemään jopa 3 bussilla, jos meinaa Huimalaan julkisilla mennä.

    VastaaPoista
  74. Klaukkalasta pääsee nopeammin Helsinkiin kuin Kivistöstä. Voisiko joku Klaukkalan bussi ajaa Kivistön kohdalla Vanhaa Nurmijärventietä. Siinä olisi pikavuoro monelle Kivistöläiselle ruuhka-aikana.

    VastaaPoista
  75. Martinlaakson länsireunalla asuvana vuorotyöntekijänä seuraan surullisena, kuinka bussien aikataulut eivät enää palvele työssäkäyntiä kuin vain aamuisin. Vielä keväällä linjoilla 530,453 ja 452 pystyi kohtuullisessa ajassa menemään ilta- tai yövuoroihin, mutta syksyisten aikataulumuutosten myötä matka-ajat ovat selkeästi pidentyneet. Myös 453 ja 452 lähtöajat Martinlaaksosta ja Myyrmäestä ovat joiltakin osin yhdenmukaistuneet niin, että jo ensimmmäisellä Helsingin puolen pysäkillä ajetaan peräkanaa. Samoin klo 21 jälkeisen bussien (452, 453) aikatauluja rautatientorilta Vantaalle päin voisi palauttaa kevään aikataulujen mukaisiksi. Silloin ei jäänyt puolen tunnin odotusaikaa Töölöntullin pysäkillä.

    VastaaPoista
  76. Miksi bussi 36 lopetettiin??? Nyt Vaskipellon ohi ajava bussi 39 ei osu esim. Peijakseen menevän bussiaikataulun kanssa yhteen. Voidaako tarkastella paremmin bussien yhteen sopivuutta kun uusia aikatauluja tehdään????

    VastaaPoista
  77. Keski-Vantaalta (Ylästö-Pakkala) ei pääse mielestäni tarpeeksi lähelle Myyrmäen ulheilupuiston jäähallia tai yleisurheilukenttää. Tikkurilassa tilanne on paljon parempi (linja 55). Usein ko. paikkohin raskaiden varusteiden kanssa liikkuvat ovat lapsia ja harjoitteluajat sellaisia, että vanhemmat ovat töissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä pontti. Itse kävelin koko lapsuuteni painavan koulurepun ja luistinkassin kanssa Uomatieltä jäähallille. Nyt on vaihtomahdollisuus Martinlaaksossa tai Uomatien/Raappavuorentien risteyksessä 39 linjaan (vuoroväli 20min) tai linjaa 35.

      Poista
  78. Kivistön linjalle 474 tarvittaisiin lisävuoro kuuden jälkeen. Nyt väli on 42 min. Edellinen bussi on liian aikainen ja jälkimmäisellä myöhästyy töistä.Meitä puoli kahdeksaksi töihin meneviä on yllättävän paljon ja työpaikka ei useimmilla ole heti Elielinaukion vieressä.

    VastaaPoista
  79. Louhelantietä Martinlaaksoon kulkevilla linja-autoilla ei ole pysäkkiä Louhelan aseman jälkeen. Seuraava pysäkki Louhelan jälkeen on Martinlaakson asema. Toiseen suuntaan pysäkki löytyy heti Martinlaakson huoltoaseman risteyksen jälkeen (tilaa pysäkille löytyy).

    Eli Vihertien ja Luohelantien risteyksen tuntumaan olisi tarvetta pysäkille (Jokiuoman puisto).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kaivannut samaa. Tarkoittaa siis, että Eräkujan ja Martinlaakson aseman välissä ei ole pysäkkiä. Louhelan aseman jälkeen on Eräkujan pysäkki K-Supermarketin tuntumassa.

      Poista
  80. ehdottaisin, että linja-auto 43 tai/ja 43K kulkisi Kongontietä Vestrantielle, jossa on päätepysäkki. Sitten kun se lähtisi päätepysäkiltä, se voisi kulkea normaalisti Vestrantietä. Näin ollen molemmille teille olisi linja-autoyhteys. Nythän linja-auto kulkee Vestrantietä edestakaisin. Kongon tiellä asuu myös paljon esim lapsiperheitä, lapsille matka lähimmälle pysäkille on pitkä.

    VastaaPoista
  81. bussi 45 myrtsi- katriinan sairaala vuorot ei oikein sovi illasta miksei se voisi lähteä 20.50 reunasta. ja miksi se piti siirtää silvolasta kiertämään kun sieltä ei tule paljon ketään kyytiin

    VastaaPoista
  82. Toivottavasti 516 säilyy! Se on tärkeä linja. Aamuruuhkaan klo 7 ja 8 välille voisi lisätä yhden vuoron. Nyt bussi on toisinaan hyvin täynnä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 516 on suunnitelmissa lopettaa ja jatkossa jokerilinjasta 560 pitää vaihtaa johonkin toiseen linjaan matkanvarrella. Autottoman opiskelijan matka Myyrmäestä Mäkelänkadun varressa oleviin oppilaitoksiin (lukiot, ammattikork, ammattikoulu) on nyt 35 min, toivottavasti se ei muutoksen myötä pitene.

      Poista
    2. Myyrmäestä Mäkelänkadulle on useita erilaisia vaihdollisia yhteyksiä, joista osa toimii jo nyt. Tässä joitakin esimerkkejä:

      Juna Pasilaan (12 min), josta ratikalla Mäkelänkadulle (n. 5 - 10 min)

      Juna Pohjois-Haagaan (6 min), josta bussi 51 Mäkelänkadulle (n. 20 min)

      Bussi 452 Pirkkolantien pysäkille (n. 15 min), josta bussi 51 Mäkelänkadulle (n. 15 min)

      Bussi 560 Paloheinän ulkoilumajan pysäkille (n. 10 min), josta linjalla 66A Mäkelänkadulle (n. 15-20 min)

      Poista
  83. Kuljen Pähkinärinteestä Leppävaaran kautta Espoon Nihtisiltaan töihin. Matkan huonoin yhteys on yhteys Pähkinärinteestä Rajatorpantielle! Hyvällä säällä reilun kilometrin matkan kävelee mielellään, mutta sateella ja talven liukkailla vaihdon Rajatorpantiellä Pähkinärinteen linjoilta Leppävaaraan menevään 510:aan ovat yhtä tuskaa. Aikataulut eivät sovi lainkaan yhteen ja lähes aina saa Koivuvaarankujan pysäkillä katsella bussin perävaloja kun bussi menee nenän edestä kun itse joutuu seisomaan punaisissa valoissa. Illalla kotiin matkatessa olen monesti joutunut odottamaan bussia yli 15 minuuttia Koivuvaarankylän pysäkillä kun Pähkinärinteen suuntaan menevät bussit kulkevat täysin eri aikataulussa 510:n kanssa.

    VastaaPoista
  84. Ja edelleenkin HSL:n hylkäämä Vantaanpuisto on 30 tai 60 min vuoroväleillä. Jopa ns. ruuhka aikaan jolloin vaaditaan ehdotonta joustavaa nopeaa yhteyttä helsinkiin tai juna-asemille.
    Ei ole pakko kaikkia vuoroja ajaa täyspitkällä bussilla jolloin mukamas kustannukset lirii...on olemassa pienempiäkin busseja.
    Turha sanoa ettei olisi matkustajia, nykyisin iso osa on siirtynyt takaisin omiin autoihin , takseihin koska julkista toimivaa liikennetta ei ole

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunnitelmaluonnoksessa on esitetty Vantaanpuistosta Kivistön asemalle ruuhka-aikaan yhteensä 7 vuoroa tunnissa (linjat 2, 48, 58(K) ja 474. Vehkalan, Vantaankosken ja Martinlaakson asemille pääsisi ruuhka-aikaan 3 kertaa tunnissa. Lisäksi Vehkalan asema tulee niin lähelle, että monet varmasti kävelevät Vantaanpuistosta sinne. Ruuhka-ajan ulkopuolella bussit kulkevat harvemmin, mutta silloinkin junalle pääsee 2-3 kertaa tunnissa.

      Poista
  85. 362 on pysyttävä! lisäksi olisi hyvä jos arkiaamujen ensimmäistä vuoroa 5:04 (lähtee petikosta) aikaistettaisiin kymmenen minuuttia koska suurimman osan työmatka ei lopu elielinaukiolle vaan jatkuu siitä eteenpäin. Bussin pitäisi olla elielinaukiolla n. klo 5:35! Olisi hyvä jos tulevaisuudessakin bussin kulkisi nuijatietä pitkin.

    VastaaPoista
  86. Iäkkäät 80-vuotiaat sukulaiseni asuvat Petaksessa. Linja 36, jota he käyttivät ahkerasti, on poistettu (Petas-Vaskipelto-Myyrmäki) ja tilalla on linja 2, joka jää Martinlaaksoon. Miten ihmeessä kuvittelette, että he pääsevät mm. lääkäriin ja apteekkiin Myyrmäkeen? On tarpeeksi haastavaa päästä kotoa käsin pysäkille mutta että sitten pitäisi vielä vaihtaa bussia Martinlaaksossa päästäkseen Myyrmäkeen. Tämä on mielestäni (ja heidänkin mielestä) täysin kohtuutonta. Huomioitavaa on myös, että harvoinpa ne vaihdettavien bussien yhteydet osuvat yhteen lääkäriaikojen kanssa, jolloin odotus- ja siirtymäajat voivat muodostua ihan älyttömiksi. Alueella asuu myös lapsia ja nuoria, jotka käyvät koulua 36-bussin reitin varrella. Myös heidän kulkuyhteydet ovat näin ollen huonontuneet. Matkustajia riitti 36-linjalle mutta nyt he joutuvat käyttämään autojaan (siis ne, joilla on auto ja ajokortti) - taas vaan jäävät vanhukset ja lapset kärsimään. Palauttakaa ihmeessä hyvin toimiva linja 36 nopeasti takaisin, jotta se voisi palvella Petaksen kylän asukkaita. Kiitos.

    VastaaPoista